Bu çalışma 2006-2007 yılında Eskişehir’de bulunan ilköğretim çağındaki öğrencilerin
anne-baba tutumlarının diskriminant analizi ile belirlenmesi ve sonrasında ise öğrencilerin
benlik saygısı ile arasındaki ilişkiyi belirleyebilmek amacıyla yapılmıştır. Bu amaca yönelik
olarak öncelikle tutum, anne-baba tutumu ve anne-baba tutumlarının çocuklar üzerindeki
etkilerine ve Rosenberg Benlik Saygısı kavramına değinilmiştir.
Bu araştırmada, ilk olarak Kuzgun (1972) tarafından geliştirilen ve daha sonra
değişikliklerle revizyonu yapılan anne-baba tutum envanteri Eskişehir’ deki ilköğretim 8. sınıf
öğrencilerine uygulanmıştır; Eskişehir’de bulunan 8 okulun (Ali Fuat Cebesoy Đlköğretim
Okulu, Battalgazi Đlköğretim Okulu, Ziya Gökalp Đlköğretim Okulu, Şehit Ali Gaffar Okkan
Đlköğretim Okulu, Murat Atılgan Đlköğretim Okulu, Đbrahim Karaoğlanoğlu Đlköğretim Okulu,
Sami Sipahi Đlköğretim Okulu, Emek Đlköğretim Okulu) 2006-2007 yılındaki 8. sınıf
öğrencileri örneklem olarak belirlenmiş ve analize tabi tutulmak üzere 834 anket elde
edilmiştir.
Araştırmanın sonucunda anne ve babaların tutumları diskriminant analizi ile dört
gruba (demokratik, otoriter, koruyucu, ilgisiz) ayrılmış ve doğru sınıflandırma oranı oldukça
yüksek çıkmıştır. Sınıflandırma sonucunda en çok sıklığa sahip demokratik anne-baba tutumu
çıkarken, en az sıklığa sahip otoriter anne-baba tutumudur. Öğrencilerin kendilerine dair
algıladıkları benlik saygısı “Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği” ile değerlendirilmiş, “yüksek
benlik saygısı” ve “düşük benlik saygısı” olarak iki grupta incelenmiştir. Diskriminant analizi
ile belirlenen Anne-baba tutumu ile öğrencilerin benlik saygısı, sahip olunan kardeş sayısı,
öğrenim görülen okul, anne-babalarının eğitim düzeyleri ve meslekleri, arasındaki ilişki
incelenmiş, istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.
The present study was conducted to determine the parenting styles of students who
attend elemantary school at 2006-2007 school year in Eskişehir using discriminant analysis
and to determine the relationship between parenting styles and self-esteem. For this purpose,
the terms of attitude, self-esteem and parenting style were introduced and the effects of
parenting styles on children was clarified.
In thi study, the Parenting Style Inventory which was developed by Kuzgun(1972) and
was revised with some changes was administered to a sample of 8 graders in Eskişehir. The
schools in which the scales were administered were Ali Fuat Cebesoy Elemantary School,
Battalgazi Elemantary School, Ziya Gökalp Elemantary School, Şehit Ali Gaffar Okkan
Elemantary School, Murat Atılgan Elemantary School, Đbrahim Karaoğlanoğlu Elemantary
School, Sami Sipahi Elemantary School, Emek Elemantary School). The sample of the study
included 834 8th grade students who attend these schools at 2006-2007 school year and also
834 forms were gathered to analyse.
As the result of the study, the parenting styles were categorized into four types
(democratic, authoritarian, protective and neglectful) using discriminant analyse and the
accuracy of discrimination was found as high. The results of the discrimination showed that
the most frequent parenting style was democratic style and the least frequent style was
authoritarian parenting style. The perceptions of students toward themselves were measured
by means of Rosenberg Self-esteem Scale. They were examined in the light of two categories
which were high self-esteem and low self-esteem. The relationships between the parenting
styles determined via discriminant analyse and self-esteem, the number of sisters and
brothers, the school, the level of education of parents and their jobs were investigated and
found as statistically significant.