Bu çalışmada, ilköğretim beşinci sınıfta öğrenim gören öğrencilerin fen ve teknoloji
dersindeki öğrenme ortamlarını yapılandırmacılık açısından değerlendirmelerinin çeşitli
değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma, tarama modeline dayalı olarak
desenlenmiştir. Araştırma verileri, 2010-2011 eğitim-öğretim yılı Bilecik ili Bozüyük
ilçesinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı 20 resmi ve bir özel ilköğretim okulunda okuyan
beşinci sınıf öğrencilerinden toplanmıştır. Araştırmada veri toplama amacı ile orijinalini
Aldridge ve diğerleri (2000) tarafından geliştirilen; Anagün ve Anılan (2010) tarafından
Türkçeye uyarlanan “Yapılandırmacı Öğrenme Ortamı Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel veri
analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, yüzde hesaplamaları, t-testi ve ANOVA
kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin Fen ve
Teknoloji dersindeki öğrenme ortamlarını orta düzeyin üzerinde yapılandırmacı olarak
değerlendirdiği ortaya çıkmıştır. Öğrencilerin Fen ve Teknoloji dersindeki öğrenme
ortamlarına yönelik görüşlerinin cinsiyetlerine ve evlerinde bulunan Fen ve Teknoloji dersi
kitap sayısına ve anne eğitim durumuna göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Baba eğitim
düzeyleri ile öğrencilerin Fen ve Teknoloji derslerindeki öğrenme ortamlarına yönelik
görüşleri arasında pozitif yönde farklılık olduğu görülmüştür. Öğrencilerin öğrenme
ortamlarının gerçek yaşama dönük olması ile ev ve okul ortamlarının zengin olmasının
öğrenme ortamlarına yönelik görüşlerini olumlu düzeyde değiştirdiği belirlenmiştir.
The aim of this study was to investigate primary school fifth grade students’ opinions
about learning environments in science and technology course in terms of several variables in
relation to constructivism. The study was designed based on survey model. The research data
were collected in 2010-2011 school year from the fifth grade students of 20 state and one
private primary school of Ministry of National Education in Bozüyük, Bilecik. The
Constructivist Learning Environment Scale, which was developed by Aldridge et al. (2000)
and adapted into Turkish by Anagün and Anılan (2010), was used as the data collection tool.
Arithmetic mean, standard deviation, percentage calculations, the t-test and ANOVA were
used in the statistical data analysis. The findings from this study revealed that the primary
school fifth grade students in the study regarded learning environments in Science and
Technology course as constructivist over medium level. It was found that the students’
opinions about learning environments in science and technology course did not differentiate
according to their gender and the number of Science and Technology textbooks at their homes
and students’ mother educational backgrounds . On the other hand, a positive differentiate
was identified between the students’ father’ educational backgrounds and the students’
opinions about learning environments in science and technology course. It was also found that
learning environments in line with real life and well-equipped home and school environments
had a positive influence on the students’ about learning environments.Keywords: Constructivism, Constructivist Learning Environment, Science and Technology
Teaching.