Özet:
Bu araĢtırma, ilköğretim okullarında verilmekte olan eğitimin karakter eğitimine ne
düzeyde uygun olduğu ve öğrencilere hangi değerlerin kazandırılması gerektiği
sorusuna cevap aramakta ve karakter eğitimi çalıĢmalarına katkı sağlamayı
hedeflemektedir. AraĢtırmada genel tarama modeli uygulanmıĢtır. AraĢtırmanın evreni;
2010–2011 öğretim yılında EskiĢehir Ġl Milli Eğitim Müdürlüklerine bağlı, bütün resmi
ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler, bu okullarda eğitimi gören öğrenciler
ve bu öğrencilerin velileridir. AraĢtırmanın örneklemi sosyoekonomik düzeyi yüksek
mahaller, sosyoekonomik düzeyi düĢük mahalleler, ilçe ve köylerden tabakalama
yoluyla oluĢturulmuĢtur. AraĢtırmada, Okulların Karakter Eğitimi Yetkinliği Ölçeği
Öğretmen Formu, Okulların Karakter Eğitimi Yetkinliği Ölçeği Öğrenci Formu,
Okulların Karakter Eğitimi Yetkinliği Ölçeği Veli Formu ve YaĢayan Değerler Tablosu
olmak üzere dört farklı veri toplama aracı kullanılmıĢtır. Elde edilen veriler non parametrik testlerle analiz edilmiĢtir.
AraĢtırma sonunda elde edilen bulgulara göre, öğretmen, öğrenci ve velilerin
ilköğretimde karakter eğitimi ile ilgili en olumlu görüĢ belirttikleri boyut psikososyal
ortam, en olumsuz görüĢ belirtilen boyutlar ise paydaşların katılımı ve değerlendirme
olmuĢtur. Ġlköğretimde karakter eğitimi konusundaki öğretmen görüĢleri kıdem ve
mezuniyet değiĢkenlerine bağlı olarak farklılık göstermemiĢ, fakat cinsiyet, branĢ ve
okulun bulunduğu yer değiĢkenlerine bağlı olarak farklılık göstermiĢtir. Öğrenci görüĢleri cinsiyet, kardeĢ sayısı, ortalama aylık gelir ve okulun bulunduğu yer
değiĢkenlerine bağlı olarak farklılık göstermiĢtir. Veli görüĢleri ise yaĢ değiĢkenine
bağlı olarak farklılık göstermemiĢ, fakat eğitim düzeyi, çocuk sayısı, ortalama aylık
gelir ve okulun bulunduğu yer değiĢkenlerine bağlı olarak farklılık göstermiĢtir.
Öğrencilere kazandırılması gereken değerlerle ilgili öğretmen ve veli görüĢlerine
bakıldığında, en çok tercih edilen on değerin sekiz tanesinin ortak olduğu, iki tanesinin
farklı olduğu görülmüĢtür. Bu sonuçlara göre, paydaĢlarının katılımıyla düzenli olarak
değerlendirilen, toplumun üzerinde uzlaĢtığı temel değerleri kazandırmaya dönük
çalıĢmalar yapılmalıdır.