“Nâzım Kurşunlu’nun Hayatı ve Tiyatro Eserleri” isimli bu yüksek lisans
tezinde Nâzım Kurşunlu’nun hayatı ve sanat anlayışı ele alınarak, tiyatro eserleri
incelenmiştir.
Nâzım Kurşunlu, tiyatro eserleri ve radyofonik piyesleri ile Türk Tiyatro
Edebiyatı’nda yer almıştır . Günümüzde ismi artık unutulan yazarın Fatih piyesi
haricindeki eserleri pek bilinmemektedir. Kaynaklarda Nâzım Kurşunlu ile ilgili
bilgiler oldukça sınırlı ve yetersizdir. Bu çalışmadaki amaç yazarı ve eserlerini
tanıtmaktır.
Đnşaat mühendisi olan Kurşunlu, 1958’de Devlet Tiyatrosu’nda dekoratörmühendis olarak çalışarak, Ankara’da Yeni Sahne ile Altındağ Tiyatrosu’nun
yapımında ve Đstanbul’da Venüs Sineması’nın onarımında görev yapmıştır.
1950’li yıllardan ölümüne kadar tiyatroya emek veren yazar, 1951’de
kaleme aldığı Fatih piyesiyle tarihî bir konuyu işlemiştir. Yazarın bir de “Bir
Haylazın Hikâyesi” adlı küçük bir hikâye kitabı vardır.
Ankara Radyosu’nda temsil edilen radyofonik piyeslerden sonra, yazarın
ilk büyük sahne eseri olan Melekler ve Şeytanlar, 1950’de Küçük Tiyatro’da
oynanmıştır. 1952 yılında Branda Bezi, Küçük Tiyatro’da, 1953’te Çığ ve Fatih
Büyük Tiyatro’da, Fatih Piyesi, Đstanbul’un fethinin beş yüzüncü yılı dolayısıyla
önce Đstanbul Şehir Tiyatrosu’nda sonra Büyük Tiyatro’da ve I. Đstanbul
Festivali’nde Rumeli Hisarı’nda, 1962’de Dumanlı’da Telâki Var, Bursa Ahmet
Vefikpaşa Tiyatrosu’nda, 1964’te Merdiven, Altındağ Tiyatrosu’nda, 1967’de Anababalar Okulu, Maltepe Küçük Komedi Tiyatrosu’nda, 1968’de Gecikenler, Devlet
ve Đstanbul Şehir Tiyatroları sahnelerinde, 1970’de Körkadı, Altındağ Tiyatrosu’nda
ii
sahnelenmiştir. 1980 yılında vefat eden yazar, 1950-1980 yılları arasında tiyatro
eserleri vererek Türk Tiyatrosu’nun önemli kişilerinden olmuştur.
Çalışmamız genel olarak, tiyatro ve Türk tiyatrosu hakkında bilgilerin yer
aldığı giriş, Nâzım Kurşunlu’nun hayatının ve sanat anlayışının ele alındığı birinci
bölüm ve yazarın eserlerinin değerlendirildiği ikinci bölümden oluşmaktadır. Sonuç
bölümünde yazar ve eserleriyle ilgili tespitlere, ekler bölümünde de yazarın kızı
Ayla Kurşunlu’dan temin ettiğimiz fotoğraf ve belgelere yer verilmiştir.
In a master thesis which name is Life and Theatre Traces of Nazım
Kursunlu, we get hold of Nazım Kursunlu’s life and his art intelligence, examined
of his theatre traces.
Nazım Kursunlu is a famaous writer who contribute radiophonic plays and
theatre traces to Turkish Literature. His traces which has been forgetten till today,
except Fatih play, are not known. The sources about Nazım Kurşunlu are limited
and unsufficient. The aim of this thesis is to introduce the author and his traces.
Kursunlu who is a construction engineer, worked as a decorator at National
Theatre in 1958 and was assigned in Yeni Sahne, Altındağ Theatre and Đstanbul
Venus Cinema’s repair.
The author who worked as a labourer since 1950s to his death worked in
Fatih play as historical subject which was written in 1951. And also he has a short
story book which is called Bir Haylazın Hikâyesi.
After radiophonic traces which were represented at Ankara Radio,
Melekler ve Şeytanlar which was the first important trace was played at National
Theatre’s Küçük Tiyatro Stage in 1950. In 1952, Branda Bezi in Küçük Tiyatro; in
1953, Çığ and Fatih in Büyük Tiyatro; because of the 500th anniversary of
Istanbul’s conquest, Fatih play firstly at Đstanbul Şehir Tiyatrosu then Büyük
Tiyatro and at 1st Đstanbul Festival in Rumeli Hisarı; in 1962, Dumanlı’da Telâki
Var at Bursa Ahmet Vefikpaşa Tiyatrosu; in 1967, Ana-Babalar Okulu at Maltepe
Küçük Komedi Tiyatrosu;in 1968, Gecikenler at Devlet ve Đstanbul Şehir Tiyatro
stages; in 1970, Kör Kadı at Altındağ Tiyatrosu were played.
iv
Thesis, introduce first part: Nâzım Kursunlu’s life, his literary personality
and his theatre traces; second part: examining the Nâzım Kursunlu’s theatre traces;
last part: bibliography and appendix.