Ekip çizelgeleme ve ekip atama problemlerinin her biri, demiryolu iĢletim
planlamasında karĢılaĢılan en karmaĢık ve zor problemlerdendir. Personel maliyetleri
demiryolu Ģirketinin kontrol edebileceği büyük giderlerden birisi olduğu için, ekipleri
tren seferlerine etkin olarak atamak, demiryolu iĢletim planlamasında önemli rol oynar.
Ekip çizelgeleme probleminde, her tren seferinin en az bir ekip eĢleĢtirmesi tarafından
kapsandığı en düĢük maliyetli eĢleĢtirmeler kümesi bulunmaya çalıĢılır. Ancak tüm
olası ekip eĢleĢtirmelerini oluĢturmak oldukça zordur. Bu çalıĢmada, ekip çizelgeleme
probleminin çözümünde sütun oluĢturma algoritması ek olarak, ekip atama probleminin
çözümünde ise DELPHI programlama dili ile yazılmıĢ olan rassal atama yöntemi
kullanılmıĢtır. Ekip atama problemi için rassal bir sezgisel kullanmanın gerekçesi, bu
sezgiselin kısa sürede en iyiye yakın çözümler üretebilmesidir. Ekip çizelgelemede ana
problem küme kapsama problemi, alt problem ise en kısa yol problemi olarak
modellenmiĢtir. Ana problem ve alt problem ardıĢtırmalı olarak çözülmüĢtür. Ana
problemin çözümünden elde edilen tren seferlerine iliĢkin ikil değerler alt problemin
amaç fonksiyonunda kullanılmıĢtır. Ekip çizelgeleme probleminin çözümü, rassal ekip
atama probleminin girdileri olarak kullanılmıĢtır. Ekipler sezgisel olarak atanırken,
TCDD’nin belirlediği üç farklı tren sınıfı için personellerin; eğitim durumu, yaĢ, hizmet
süresi ve almıĢ oldukları idari cezalar göz önüne alınmıĢtır. Önerilen algoritma Türkiye
Cumhuriyeti Devlet Demiryollarından alınan verilere uygulanmıĢtır ve sonuçlar
gösterilmiĢtir.
Crew scheduling and crew assignment problems are both most complicated and
hardest problems encountered in railway planning. The assignment of the crew
effectively is very important for railway planning, as personnel costs are the great
values that can be controlled by the railway firm. In crew scheduling problem, the goal
is to find the minimum costly set of pairings in that each journey leg is covered at
least by one crew pairing. However, generating all possible crew pairings are quite
difficult. In this study, column generation algorithm is used for solving crew scheduling
problem in addition, random assignment method that is coded by DELPHI
programming language is used for solving the crew assignment problem. The reason
for using a heuristic to solve the crew assignment is that this heuristic can generate
solutions, which are very close to the optimum solutions. The master problem is
formulated as a set covering problem while the subproblem is formulated as a
shortest path problem. The master and sub-problems are solved iteratively. Dual
values obtained from the solution of the master problem is used in the objective
function of the sub-problem. The solutions obtained for crew scheduling are used as
inputs for the crew assignment problem. While assigning crew randomly; the education,
age, service time and administrative penalties of the crew are taken into account for the
three different class of the trains, which are determined by TCDD. The suggested
algorithm is applied to the real datas that are taken from the TCDD and the solutions are
shown.