ESOGÜ Akademik Açık Erişim Sistemi

Bilgi ekonomisine dönüşüm sürecinde Türkiye ve Slovenya üzerine karşılaştırmalı bir uygulama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisor Dağdemir, Özcan
dc.contributor.author Bayrakeri, Emel Fatma
dc.date.accessioned 2022-07-27T05:39:49Z
dc.date.available 2022-07-27T05:39:49Z
dc.date.issued 2012
dc.date.submitted 2012
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/11684/3880
dc.description.abstract Bu çalışma, bilgi ekonomisi kavramının ne olduğunu, bilginin ekonomiyi nasıl etkilediğini ve bilgi ekonomisinin nasıl ölçüldüğünü ortaya koyarak günümüzde Türkiye’nin içinde bulunduğu bilgi ekonomisi sürecini Slovenya ile karşılaştırarak açıklama amacı taşımaktadır. Çalışmada, Dünya Bankası tarafından geliştirilen, ülke veya bölgelerin bilgi ekonomisi performanslarını analiz etmede kullanılan KAM metodolojisi kullanılmıştır. Bu bağlamda, KAM’ın The Basic Scorecard Modeli, Bilgi ve Bilgi Ekonomisi İndeksi Modeli ve Custom Scorecards Modeli kullanılarak toplam 109 değişkenin baz alındığı, Avrupa ve Orta Asya bölgesinin ölçek kabul edildiği bir uygulamayla Türkiye ve Slovenya’nın bilgi ekonomisinde geldikleri son durum analiz edilmiştir. Analiz sonucunda, Basic Scorecard Modeline göre, Türkiye orta düzey bir performans sergilemekte iken, Slovenya oldukça yüksek bir başarı göstermiştir. Bilgi ve Bilgi Ekonomisi İndeksi Modeline göre de Türkiye ortalama bir düzeyde performans sergileyerek Slovenya’nın gerisinde kalmıştır. Türkiye’nin, özellikle eğitim olmak üzere inovasyon, bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda skorları dikkat çekidir. Zaman üzerinden karşılaştırma (Over-time comparision) ile analiz edilen bilgi ekonomisi indeksi her iki ülkenin de 1995 yılı değerlerinden çok uzaklaşmadığını göstermiştir. Custom Scorecards modeline göre her iki ülkenin de bazı değişkenler itibariyle iyi bir performans sergiledikleri, bazı değişkenler itibariyle ise yetersiz kaldıkları görülmüştür. tr_TR
dc.description.abstract This study aims to describe the knowledge economy process in Turkey by comparing it with Slovenia, by exhibiting what knowledge economy is, how knowledge effects economy and how knowledge economy is measured. In the study, KAM methodology, which is developed by the World Bank and is used to analyze countries’ or regions’ knowledge economy performances, is utilised. In this context, Turkey’s and Slovenia’s latest condition regarding knowledge economy is analyzed by an application in which Europe and Middle Asia region is accepted as a scale, on the basis of 109 variables, using KAM’s The Basic Scorecard Model, Knowledge and Knowledge Economy Index Model and Custom Scorecards Model. As a result of the analysis, according to Basic Scorecard Model, Slovenia has exhibited a rather high success, while Turkey’s performance was intermediate (medium level). Turkey has fallen behind Slovenin by exhibiting a medium-level success according to the Knowledge and Knowledge Index Model too. Turkey’s scores are remarkable at innovation, knowledge and communication technologies. Knowledge economy index which is analyzed by Over-time comparison has shown that both of the countries didn’t diverge from values of the year 1995. According to the Custom Scorecards model, it has been seen that, both countries has shown a good performance regarding some variables, and for some variables they were insufficient. tr_TR
dc.language.iso tur tr_TR
dc.publisher ESOGÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü tr_TR
dc.rights info:eu-repo/semantics/openAccess tr_TR
dc.subject Bilgi Ekonomisi tr_TR
dc.subject Slovenya tr_TR
dc.subject The Basic Scorecard Modeli tr_TR
dc.subject Bilgi ve Bilgi Ekonomisi İndeksi Modeli tr_TR
dc.subject Custom Scorecards Modeli tr_TR
dc.subject Custom Scorecards Modeline tr_TR
dc.title Bilgi ekonomisine dönüşüm sürecinde Türkiye ve Slovenya üzerine karşılaştırmalı bir uygulama tr_TR
dc.type masterThesis tr_TR
dc.contributor.department ESOGÜ, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, İktisat Anabilim Dalı tr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster