Bu çalışma, bilgi ekonomisi kavramının ne olduğunu, bilginin ekonomiyi
nasıl etkilediğini ve bilgi ekonomisinin nasıl ölçüldüğünü ortaya koyarak günümüzde
Türkiye’nin içinde bulunduğu bilgi ekonomisi sürecini Slovenya ile karşılaştırarak
açıklama amacı taşımaktadır.
Çalışmada, Dünya Bankası tarafından geliştirilen, ülke veya bölgelerin bilgi
ekonomisi performanslarını analiz etmede kullanılan KAM metodolojisi
kullanılmıştır. Bu bağlamda, KAM’ın The Basic Scorecard Modeli, Bilgi ve Bilgi
Ekonomisi İndeksi Modeli ve Custom Scorecards Modeli kullanılarak toplam 109
değişkenin baz alındığı, Avrupa ve Orta Asya bölgesinin ölçek kabul edildiği bir
uygulamayla Türkiye ve Slovenya’nın bilgi ekonomisinde geldikleri son durum
analiz edilmiştir.
Analiz sonucunda, Basic Scorecard Modeline göre, Türkiye orta düzey bir
performans sergilemekte iken, Slovenya oldukça yüksek bir başarı göstermiştir. Bilgi
ve Bilgi Ekonomisi İndeksi Modeline göre de Türkiye ortalama bir düzeyde
performans sergileyerek Slovenya’nın gerisinde kalmıştır. Türkiye’nin, özellikle
eğitim olmak üzere inovasyon, bilgi ve iletişim teknolojileri konusunda skorları
dikkat çekidir. Zaman üzerinden karşılaştırma (Over-time comparision) ile analiz
edilen bilgi ekonomisi indeksi her iki ülkenin de 1995 yılı değerlerinden çok
uzaklaşmadığını göstermiştir. Custom Scorecards modeline göre her iki ülkenin de
bazı değişkenler itibariyle iyi bir performans sergiledikleri, bazı değişkenler
itibariyle ise yetersiz kaldıkları görülmüştür.
This study aims to describe the knowledge economy process in Turkey by
comparing it with Slovenia, by exhibiting what knowledge economy is, how
knowledge effects economy and how knowledge economy is measured.
In the study, KAM methodology, which is developed by the World Bank and
is used to analyze countries’ or regions’ knowledge economy performances, is
utilised. In this context, Turkey’s and Slovenia’s latest condition regarding
knowledge economy is analyzed by an application in which Europe and Middle Asia
region is accepted as a scale, on the basis of 109 variables, using KAM’s The Basic
Scorecard Model, Knowledge and Knowledge Economy Index Model and Custom
Scorecards Model.
As a result of the analysis, according to Basic Scorecard Model, Slovenia has
exhibited a rather high success, while Turkey’s performance was intermediate
(medium level). Turkey has fallen behind Slovenin by exhibiting a medium-level
success according to the Knowledge and Knowledge Index Model too. Turkey’s
scores are remarkable at innovation, knowledge and communication technologies.
Knowledge economy index which is analyzed by Over-time comparison has shown
that both of the countries didn’t diverge from values of the year 1995. According to
the Custom Scorecards model, it has been seen that, both countries has shown a good
performance regarding some variables, and for some variables they were insufficient.