Bireyler ya antıları boyunca kullanacakları sözcükleri formal ve informal
yollarla kazanmaktadırlar. Ancak ö rencilerin kazanılan sözcükleri söz varlıklarına
geçirip geçiremediklerini ya da hangi oranda geçirebildiklerini belirlemek önemlidir.
Bu nedenle bu ara tırmanın amacı, ilkö retim ikinci sınıf ö rencilerinin Türkçe
dersinde ö rendikleri yeni sözcükleri kullanıma geçirip geçirmediklerini ya da hangi
oranda kullanıma geçirdiklerini yazılı anlatımlarına göre belirlemektir.
Ara tırma verileri 2008–2009 ö retim yılında Eski ehir ili Alpu ilçesinde
ilkö retime devam eden ikinci sınıf ö rencilerinden toplanmı tır. lkö retim ikinci
sınıf ö rencilerinin yeni ö rendikleri sözcükleri yazılı anlatımlarında kullanma
durumlarını belirleyebilmek amacıyla 2. Sınıf Türkçe Ö retimi Programı’nda (MEB,
2005) yer alan “Atatürk, De erlerimiz, Sa lık ve Çevremiz” temalarına yönelik
gerçekle tirilen metne dayalı uygulamalar sonunda ö rencilere serbest yazılı anlatım
çalı maları yaptırılmı tır. Veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmi tir.
Ara tırma sonuçlarına göre, ilkö retim ikinci sınıf ö rencilerinin programda
ö retilmesi amaçlanan anahtar sözcükleri ve süreç öncesi anlamı bilinmeyen
sözcükleri süreç içerisinde kazanarak yazılı anlatımlarında kullanma durumları
ö renci sayısı ile kar ıla tırıldı ında oldukça dü ük bulunmu tur. Ö rencilerin
bilgilendirici ve iir türünden metinlerde yer alan sözcükleri yazılı anlatımlarında
ço unlukla kullandıkları görülmü tür. Türkçe ö retimi programında ö retilmesi
amaçlanan yeni sözcüklerin anlam, yapı, tür, görev ve köken açısından analizleri
dikkate alındı ında ö rencilerin somut ve gerçek anlam ta ıyan, basit yapılı, Türkçe
ve isim kökenli sözcükleri yazılı anlatımlarında sıklıkla kullandıkları saptanmı tır.
Gerçekle tirilen yazılı anlatımlarda tekrarlı ve tekrarsız sözcük sayısı ortalamalarının
cinsiyet de i kenlerine göre da ılımı dikkate alındı ında kız ö rencilerin erkek
ö rencilere oranla yeni ö rendikleri sözcükleri yazılı anlatımlarında kullanma
durumlarının yüksek oldu u görülmü tür. Ara tırmanın sonunda konu ile ilgili
önerilerde bulunulmu tur.
Individuals acquire the words in both formal and informal ways which they
will use a whole life. One important thing is to determine whether they transmit the
words to their vocabularies and to what extent they transmit the words. The purpose
of this study accordingly is to determine whether second grade elementary school
students transmit the newly learnt words in Turkish course to their written
expressions and to what extent they transmit them.
The data were collected from the students attending second grade at
elementary schools in Alpu, Eski ehir in 2008-2009 educational year. Following the
text-based activities implemented related to the themes “Atatürk, Our Values, Health
and Our Environment” in Second Grade Turkish Curriculum (MEB, 2005), written
expression activities were conducted in order to determine students’ levels of using
newly learnt words in their written expressions. The data were then analyzed by
descriptive analysis.
The results of this study show that the use case of newly learnt words in
written expressions were quite low comparing with number of the students. It was
understood that students mostly use the words in informative and poetic texts in their
written expressions. Taking into account the analysis made in the view of the origin,
function, meaning and patterns of the new words aimed to be taught as in the Turkish
curriculum; it was determined students usually use the words having real and
concrete meaning and that are Turkish, nominal and simple-formed. Also in the face
of the distribution of the sample means related to repeated and non repeated words in
the point of gender variable, the case of written expression usage was found higher
than boys with in the context of newly learnt words. Some suggestions were made at
the end of the study.