İçinde bulunduğumuz yüzyılda gözlenen hızlı değişim ve küreselleşme, birey
ve örgütler açısından, belirsizlik düzeyinin artmasına ve kabul görmüş bir takım sınır
çizgilerinin giderek yok olmasına sebep olmaktadır. Bu koşullarda birey ve
örgütlerin uzun vadede varlıklarını sürdürebilmeleri için değişimin hızlı ritmine ayak
uydurabilmeleri gerekmektedir. Mevcut koşullara uyum sağlayabilmek için de
örgütler, stratejik planlamaya ihtiyaç duymaktadırlar.
Süreçsel anlamda işbirliği gerektiren stratejik planlama, eğitim örgütleri
açısından da kamu okullarının birlikte hareket etmesini, böylece ülke çapında eğitim
ve üretim ilişkisinin güçlenmesini sağlayabilmelidir. Türkiye’de bulunan devlet
okulları, değişme olgusundan hareketle, çevreye uyum sağlama ve eş zamanlı olarak
değişime yön verebilmek için çeşitli stratejiler geliştirmekte ve uygulamaktadırlar.
Eğitim örgütleri olan ilköğretim okullarında stratejik planlamaya yönelik var
olan durumu ortaya çıkarmak için yönetici ve öğretmenlerin görüşlerinin saptanması
ve saptanan duruma ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi amacıyla durum
çalışması modeline göre desenlenen araştırmada, 2009–2010 eğitim öğretim yılında
Uşak ilinde bulunmakta olan sosyo ekonomik düzeyi farklı üç ilköğretim okulunun
yöneticileri ve bu okulların OGYE ekiplerindeki öğretmenler araştırmanın
katılımcılarını oluşturmuştur. Stratejik planlama ve stratejik planlama süreci ile ilgili iv
alanyazın taraması ışığında araştırmacının hazırladığı ve uzman görüşü alınarak son
hali verilen sorulardan oluşturulan görüşme formları geliştirilmiş ve bu bağlamda
yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle veriler toplanmıştır.
Stratejik planlama uygulamaları hakkında elde edilen veriler doğrultusunda
okullarda uygulanan stratejik planlama süreciyle ilgili beş tema (Stratejik planlama
hakkında genel görüşler, Ekip üyelerinin üzerine düşen görevlere ilgili görüşler,
Stratejik planlamada karşılaşılan sorunlarla ilgili görüşler, Stratejik planlamanın
sağladığı kazançlarla ilgili görüşler, Swot Analizi başlıklarına ilişkin görüşler)
belirlenmiştir. Bu temalarla ilgili elde edilen veriler ışığında bulgular geliştirilmiştir.
Çalışmalar sonunda elde edilen bulgulara dayalı olarak her bir temayla ilgili çeşitli
öneriler sunulmuştur.
The rapid change and globalization, observed in the century we have been,
causes an increase of uncertainity and diseappearing the borders which have been
accepted for human beings and organizations. In these cases human beings and
organizations have to keep up with the rapid rhythm of the change in order to
maintain their presence in the long term. The organizations need strategic planning in
order to adjust present conditions.
Strategic planning which needs cooperation as regard as process, it also has to
be able to provide the coooperation of the public schools meanwhile the stronger
relationship between education and production in terms of educational organizations.
The public schools in Turkey acting on the concept of change are developing
various strategies and practising them in order to adapt to environment and to shape
the change synchronously. vi
In this study which was designed according to the case study model with the
aim of revealing the current case about strategic planning in primary schools which
are educational organizations and stating teachers’ and managers’ views and
assessing the determined case, three primary schools from different socio economic
status in Uşak were chosen. The participants of the study consist of the school
managers and the teachers involved in School Development Management Team
(SDMT) in the three primary schools from different socio economic status during
2009-2010 academic year. In the light of literature review about strategic planning
and the process of strategic planning the interview forms were developed from the
questions prepared by the researcher and finalized by seeking the opinion of an
expert and data were taken by means of semi-structured method.
Based on the data about strategic planning practices, five elements (General
views about strategic planning, Views about the missions of the SDMT members,
Views about the problems of strategic planning, Views about the gainings of
strategic planning, Views about the titles of SWOT analysis) were determined. The
findings were developed in the light of data about these elements. Based on the
findings derived at the end of the research, various suggestions concerning every
single element were made.