Şiddet olgusu, günümüz toplumunun önemli bir sorunudur. Okullarda şiddet
ise gün geçtikçe artmakta ve önemli bir sorun haline gelmektedir. Okulda şiddet,
okul iklimi üzerinde olumsuz sonuçlar üreten, öğrencilerin öğrenme süreçlerine zarar
veren, onların gelişimlerini engelleyen, saldırganlık ve suç benzeri davranışları
tanımlamayan ve sosyoloji, psikoloji disiplinleri içerisinde ele alınan önemli
konulardan biridir.Bu araştırmada ilköğretim okullarında görev yapan yöneticilerin
şiddet türlerine yönelik görüşleri ve şiddetle başa çıkmada kullandıkları yöntemleri
ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2008-2009 öğretim yılında
Eskişehir il merkezinde bulunan 122 ilköğretim okulunda görev yapan ilköğretim
okul yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırma nicel ve nitel yöntem bir arada
kullanılmış; nicel veriler “Okulda Öğrenciler Arasında Karşılaşılan Davranış
Biçimleri Ölçeği” ile nitel veriler ise yarı yapılandırılmış görüşme yoluyla
toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma
değerleri hesaplanmış, araştırmanın alt amaçlarına yönelik olarak Mann Whitney-U
ve Kruskal Wallis-H testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise frekans analizi ve betimsel
çözümleme tekniği ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara
göre; ilköğretim okul yöneticileri öğrenciler arasında en fazla sözel şiddet türünün
görüldüğünü belirtmişlerdir, bedensel şiddet türünde, cinsiyetleri açısından kadın
yöneticilerin lehine, cinsel şiddet türünde, yöneticilerin görevleri açısından müdür
yardımcısı yöneticilerin lehine, cinsel, duygusal ve bedensel şiddet türlerinde mesleki
kıdem değişkenine göre, duygusal şiddet türünde ise mezun oldukları öğretim
kurumuna göre anlamlı farklılık saptanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme
sonuçlarına göre ilköğretim okul yöneticileri, okulda şiddet olaylarını azaltmak için
sosyal, sportif ve kültürel etkinliklerin sayısını arttırmaktadır. Milli Eğitim
Bakanlığı‟ndan beklentileri ise görsel ve yazılı medyadaki şiddetin azaltılmasıdır.
Violence is a major problem of today‟s society. Violence in schools is
increasing every day and becoming a serious problem. School violence is considered
in diciplines such as sociology and psychology, is one of the most important issue
that produce negative consequences on the school climate, harm student‟s learning
processes and prevent their development and also does not identify behavior,
aggression and crimes. This study aims to investigate the opinions of primary school
administrators on school violence, type of violent behavior among students, The
study was conducted in 2008-2009 academic year on primary school administrators
who work at 122 primary schools in Eskisehir city center. In this study qualitative
and quantitative approaches, was used; quantitative data was collected through a
questionnaire and qualitative data was collected using semi-structured interviews. To
support quantitative data, qualitative data gave more insight far the results of the
study. In the analysis of the quantitative data, arithmetic means and Standard
deviation were computed, and for the sub-aims of the studyMann Whitney-U and
Kruskal Wallis-H test were computed. Qualitative data, on the other hand, were
analyzed using descriptive analysis. According to the findings of study; primary
school administrators were noted that verbal type of violence was the highest among
students. A significant difference was found Physical type of violence, in terms of
the gender of administrators in favor of female administrators, sexual type of
violence, in terms of task of administrators in favor of assistant administrator, sexual,
emotional and physical type of violence according to the seniority variable, and in
favor of emotional type of violence, according to graduates' teaching institutions.