Özet:
Bu araştırmada, matematik eğitimi alanında yapılmış araştırmaların, tematik,
metodolojik ve istatistiksel analiz teknikleri bazında dağılımlarının, ulusal ve
uluslararası düzeydeki durumu ortaya konmaya çalışılmıştır. Araştırma, nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması deseni kullanılarak yapılandırılmıştır.
Araştırmanın çalışılabilir evrenini (i) ulusal düzeyde yapılmış olan matematik eğitimi
lisansüstü tezleri ve yine ulusal düzeyde faaliyet gösteren matematik eğitimi
araştırmalarını yayınlayan hakemli akademik dergilerde yayınlanan makaleleri ile (ii)
uluslararası düzeyde matematik eğitimi araştırmalarını yayınlayan hakemli akademik
dergilerde yayınlanan makaleler oluşturmaktadır. Araştırmada amaçlı örnekleme
yöntemi kullanılarak oluşturulan üç örneklem grubu yer almaktadır. Bunlar: beş yılda
[2005-2009] yayınlanmış olan 124 adet ulusal lisansüstü tezinden, 219 adet ulusal ve
356 adet uluslararası makaleden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak toplam on
üç maddeden oluşan Akademik Yayın Değerlendirme Formu kullanılmıştır.
Araştırmada veri analizi; içerik analizi türlerinden kategorisel analiz ve frekans
analizi ile gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada elde edilen bulgulara göre; ulusal-uluslararası araştırmalarda
özellikle tema, araştırma modelleri ve istatistiksel teknikler bazında önemli
farklılıklar saptanmıştır. (i) Tema bazında, uluslararası araştırmalarda bilişsel alana
yönelim gözlenmiştir, ulusal araştırmalarda ise öğretim strateji, yöntem, teknikleri ve
başarı konulu araştırmalar sürekliliğini korumakta iken sosyal araştırmaların sınırlılığı saptanmıştır. (ii) Araştırma yöntem ve metodolojileri bazında; ulusal
araştırmalarda, deneysel araştırmalar, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinden
oluşan örneklem grupları; uluslararası araştırmalarda ise literatür araştırmaları ile
öğretmenler üzerindeki çalışmalar yoğunluk göstermektedir. (iii) İstatistiksel analiz
teknikleri bazında: betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA her iki grupta sık kullanılan
teknikler olup uluslararası araştırmalarda bunların dışında, sürekli karşılaştırma,
Kruskal Wallis-H, regresyon, söylem analizi ve çoklu regresyon daha çok tercih
edilen tekniklerdir.