Günümüzde dizel motor teknolojisinde meydana gelen gelişmeler ışığında bu
motorlara talep ve kullanım alanları artmıştır. Bu gelişmeler motorların kontrolünü
işletim sistemlerine teslim etmiştir. Elektronik kontrollü dizel motorlar, bünyelerinde
bulundurdukları sensörler ile ısı, basınç, konum vb gibi verileri toplar ve operatörden
gelen talep doğrultusunda, kendisi için yapılmış özel yazılım yardımıyla ne kadar
yakıtı, ne zaman, nasıl, hangi silindirlere püskürteceğini belirler.
Bu tezde iki tip elektronik kontrollü dizel motor incelenecektir. Yapı olarak bu iki
motor aynıdır. Sadece kullanım alanları ve elektronik kontrolörlerinde çalışan program
vasıtasıyla değiştirilen kalibrayonları farklıdır.
Jeneratörde sabit devirde çalışan motora yük bindiğinde, motorun kendini toplayıp
aynı sabit devire ulaşması için geçen zaman ve gereken yakıt miktarlarının, kontrol
parametrelerinin ( P, I , D) değiştirilmesi ile nasıl değiştiği incelenmiştir. Kamyon
üzerinde 700 – 2600 rpm aralığında çalışan motorda ise devir artırımı yapıldığında,
istenen devire çıkması için geçen zaman ve gereken yakıt miktarlarının değişimi aynı
parametrelerinin değiştirilmesi ile incelenmiştir.
Deneyler motorların gerçek çalışma ortamlarında yapılmış olup, test sırasında
parametrelere bağlı ölçümleri yapılacak değerlerin kayıdı alınmıştır. Testler sırasında
çevresel faktörlerin sabit tutulmasına dikkat edilmiştir.
Recent andvances in diesel engine technology have gavd the way for a higher
costumer demand and increase in the usage areas for these engines. These
improvements provide control of engines by digital operating systems. Electronic diesel
engines are equipped by the sensors such as heat, pressure, displacement etc.. It enables
itself to process sensors and gets datas, processes these datas together with software in
its ECU. These decide how much fuel to inject.
In this study two types of engines were used. Both engines are same as the structure.
They differ only in terms of their usage purposes and calibration softwares are different.
In a generator set, running at a constant engine speed as the load is applied, effects of
different types of PID controllers on engine performance were researched. The type of
a truck engine was specifically examined while it was run between 700-2600 rpm. Its
speed was increased by remote control.
The tests were performed in real life test conditions. The environmental
effects were kept constant, while data from engines were collected.