Bu çalışmada, Schutte ve diğerleri tarafından geliştirilen, daha sonra değişikliklerle revizyonu yapılan ve Türkçeye Göçet (2006) tarafından çevrilen 41 maddelik Schutte Duygusal Zeka Ölçeği, ortaöğretim 11. sınıf öğrencileri üzerine uygulanmış, elde edilen sonuçlar açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile değerlendirilmiştir.
Çalışmanın amacı, ortaöğretim 11. sınıfta okuyan, farklı sosyo-ekonomik özelliklere sahip öğrencilere, Schutte Duygusal Zeka Ölçeği’ni uygulayarak, ölçeğin açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi ile ortaöğretim öğrencileri üzerinde geçerli ve doğrulanmış bir ölçek olup olmadığının değerlendirmesini yapmaktır.
Çalışmamızda Schutte Duygusal Zeka Ölçeği, Adapazarı’nda 5 farklı okul türünde eğitim gören (Genel Lise, Anadolu Lisesi, Fen Lisesi, Meslek Lisesi ve Sosyal Bilimler Lisesi) ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerine uygulanmıştır. 2010-2011 öğretim yılında Sakarya İli Adapazarı İlçesi’nde 11. sınıfa devam etmekte olan öğrencilerin oluşturduğu 536 kişilik topluluk rassal örneklem olarak ele alınmış ve elde edilen veriler analize tabi tutulmuştur.
Çalışmada, yapılan analizler sonucunda ortaöğretim 11. sınıf öğrencilerine uygulanan ölçekte, doğrulayıcı faktör analizi için 31 madde kalmış ve her faktörün kendisini oluşturan soruları doğru biçimde temsil ettiği görülmüştür. Ayrıca, bu çalışmaya ait değerlerin uyum iyiliği istatistikleri sonucunda kabul edilebilir düzeyde olduğu görülmüştür.
In this study, Schutte Emotional Intelligence Scale (41-items) which was developed by Schutte et al, then made changes and revision, translated to Turkish by Göçet (2006), applied to 11th grade high school students and the results were evaluated with exploratory and confirmatory factor analysis.
The aim of the study, students who are reading 11th grade of high school and with different socio-economic characteristics, using the Schutte Emotional Intelligence Scale, than to do evaluation of whether scale is valid and confirmed with exploratory and confirmatory factor analysis on the high school students.
In our study Schutte Emotional Intelligence Scale, applied to 11th grade of high school students who were trained in 5 different types of school in Adapazarı (General High Schools, Anatolian High Schools, High School of Science, Vocational High
Schools and the High School of Social Sciences). The sample of the study included 536 11th grade high school students who attend these schools at 2010-2011 school year in district of the province of Sakarya-Adapazarı and also 536 forms were gathered to analyse.
As a result of the analysis, 31 article remained for the confirmatory factor analysis which applied to 11th grade of high school students and each factor was represented by its constituent questions correctly. Also, the values of this study were within the acceptable range as a result of goodness of fit statistics.