Bu çalışmanın amacı, Maarif Nezareti’nden Maarif Vekâleti’ne geçiş sürecinin, 1920- 1938 yıllarında Maarif Vekâleti’nin karşılaştığı sorunların, Maarif Vekâleti’nin çağdaşlaşmayı hedefleyerek yaptığı çalışmaların ve teşkilâtlanmasının araştırılmasıdır.
Bu çalışma yapılırken, ele alınan dönemin gazete ve dergilerinden, TBMMZC’lerinden ve çok sayıda yazılı kaynaktan yararlanılmış; istatistikler incelenmiştir.
Araştırmanın sonucuna göre, bir tarafta Bağımsızlık Savaşı devam ederken, diğer taraftan da her türlü sıkıntıya ve yokluğa rağmen cehalete karşı amansız bir mücadele verilmiştir.
Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu Mustafa Kemal ATATÜRK, eğitimde reformların yeterli olmadığı düşüncesinden hareketle eğitimde köklü bir değişikliği, devrim yapmayı uygun görmüştür. Böylece, Türkiye Cumhuriyeti, ilk on yıl içinde eski eğitim sisteminin tamamını yıkmayı ve yerine çağdaş eğitim ilkelerini koymayı başarmıştır.
This study aims to explore the early stages of the formation of the Ministry of Education, i.e. the process of transition from “nezaret” to ministry; the problems it faced during 1920-1938, and its organization and attempts of modernization.
While the study was being prepared, the contemporary periodicals and newspapers, the official reports of the Grand National Assembly and many other printed materials were utilized; statistics were used.
At the end of the study it was claimed that despite the presence of the National war of salvation and the concomitant poverty and troubles, a successful war was waged against ignorance.
Mustafa Kemal ATATÜRK, the founder of the Turkish Republic, thinking that the present reforms were not necessary, favored a radical transformation, i.e. a revolution of education. Thanks to his attempts, the Turkish republic succeeded in removing the traditional educational system and to replace it with contemporary methods within a decade.