Matematik öğretiminde aktif öğrenme strateji, teknik ve etkinlikleri öğrencilerin kendi öğrenmelerini planlamalarını ve yönetmelerini, kendilerine güvenmelerini, öğrencilerin birbirleriyle uyum içinde çalışmalarını, öğrencilerde konuyu öğrenme ve derse katılma isteği uyandırmaktadır.
Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde aktif öğrenme etkinliklerini uygulama durumlarını saptamayı amaçlayan bu araştırmada tarama modeli uygulanmıştır. Araştırma 2006–2007 öğretim yılının ikinci yarısında, Eskişehir il merkezinde bulunan İlköğretim ve Müfredat Laboratuar İlköğretim Okullarında görev yapan 339 sınıf öğretmeni üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından, Açıkgöz’ün (2006) belirttiği öğretimsel iş ve taktiklerden yararlanılarak beşli derecelendirilmiş bir anket hazırlanmış ve bu anket 20 Mayıs–15 Haziran tarihleri arasında uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin çözümlenmesinde SPSS for Windows 11.0 kullanılmıştır. İstatistiksel teknik olarak; öğretmenlerin aktif öğrenmeyi uygulama durumlarını saptamak için yüzde, frekans ve aritmetik ortalamadan, iki grubun karşılaştırılmasında t-testinden, ikiden fazla grubun karşılaştırılmasında ise Tek Yönlü Varyans Çözümlemesinden yararlanılmıştır. Araştırmada anlamlılık düzeyi olarak 0,05 alınmıştır.
Araştırma sonunda; sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde aktif öğrenmeyi çok sık uyguladıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin cinsiyetlerine, kıdemlerine, mezun oldukları yükseköğretim kurumlarına, görev yaptıkları okul türlerine, sınıf düzeyine, sınıfın mevcuduna, aktif öğrenme ile ilgili hizmet içi eğitim alıp almamalarına göre matematik derslerinde aktif örenmeyi uygulama durumlarının anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna varılmıştır. Sınıf öğretmenlerinin matematik derslerinde aktif öğrenmeyi uygularken en çok karşılaştıklarını belirttikleri sorunlar, zaman, materyal ve fiziki ortamın yetersizliği olarak belirlenmiştir.
The active learning strategy in mathematics has the primary goal to ensure that students learn the tecniques and methods by themselves. Furthermore, they should be able to plan and direct then, gain self esteem, work in a harmony with each other and become active participants.
The research that aimed to defined application of active learning activities of class teachers in mathematics lessons, descriptive method is applied. The research was done in 2006-2007 at the second semester. Participants were 339 teachers, who are employed in Primary and Laboratory school. The five-scaled questionnaire is applied in between May 20- June 15. SPSS for Windows 11.0 was used to analyze the data that were obtained from the research. Percentage, frequency and arithmetical means were used inthe analysis of the frequency of application of the activities. t test was used to compare two groups and F test was used to compare more than two groups in the analysis of comparing the personal differences and the application of the activities. In the analyses, significiant level was taken as 0,05.
At the end of the research, it was shown that teachers applied active learning very often. Gender, seniority, experience, school types, number of students and schools of graduate; there weren’t any meaningful difference in applying active learning strategies in mathematic lessons.