Günümüzde 21. yüzyıl becerileri yaşam boyu öğrenme için gerekli beceri ve
yeterlilikleri içermektedir. Öğrencilerin etkili fen eğitimini ve bilişsel, duyuşsal ve
sosyokültürel becerilerini ortaokulda oluşturmaya başladıkları düşünülürse ortaokul
öğrencilerinin fen bilimleri dersine yönelik 21. yüzyıl becerilerinin ölçülmesi oldukça
önemlidir.
Bu araştırma, ortaokul sekizinci sınıf öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik
21. yüzyıl becerilerine sahip olma düzeylerinin belirlenmesi ile bilişsel, duyuşsal ve
sosyokültürel boyutlardan ölçülmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca çalışmada, öğrencilerin
21.yüzyıl beceri düzeyleri ile kişisel özellikleri bakımından anlamlı bir farklılaşma olup
olmadığı araştırılmıştır. Bu araştırma birden fazla araştırma yöntemine yer verilen ve
nicel ile nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı karma yöntem olarak yapılandırılmıştır.
Araştırmada Kang, Kim, Kim ve You (2012) tarafından geliştirilen ve araştırmacı
tarafından Türkçeye uyarlanan “21. Yüzyıl Becerileri Ölçeği” ölçme aracı olarak
kullanılmıştır. Ayrıca nicel verilerden elde edilen sonuçları desteklemek amacıyla
öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır.
Araştırma 2013-2014 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir ilindeki
Tepebaşı ve Odunpazarı ilçelerine bağlı dört ortaokuldaki sekizinci sınıf öğrencileri ile
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılar kolay ulaşılabilir durum örneklemesi yöntemiyle
seçilmiş ve 1067 ortaokul sekizinci sınıf öğrencisi araştırmaya dahil edilmiştir. Ayrıca
bu öğrenciler arasından seçilen 15 öğrenci ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Verilerin
nicel analizinde, 21.yüzyıl becerilerin tespiti için aritmetik ortalama değerleri
hesaplanmış; gruplar arası farklılıkları belirlemek amacıyla Non-Parametrik Mann
Whitney-U testi kullanılmıştır. Nitel veriler ise, betimsel analiz ile çözümlenmiş ve elde
edilen bulgular araştırma sorularına bağlı kalınarak yorumlanmıştır.
Araştırma bulgularına göre; öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinin bilişsel,
duyuşsal ve sosyokültürel boyutlarına yüksek düzeyde sahip olduğu bulunmuştur.
21.yüzyıl beceri düzeyleri arasında; cinsiyete göre anlamlı farklılık saptanmıştır. Nicel
verilerde beceri ölçek puan ortalamalarının çok yüksek bulunmasını nitel veriler de
desteklemiştir. Nitel verilerden elde edilen bilişsel bilgi, duyuşsal tutumlar ve
sosyokültürel davranış temaları öğrencilerin sahip olduğu nicel sonuçlarla örtüşmüştür.
Araştırma sonuçlarına göre; öğrencilerin 21.yüzyıl becerilerinin geliştirilmesine ve yeni
yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler geliştirilmiştir.
In current times, 21st century skills embody the skills and competencies required
for lifelong learning. It becomes thus considerably important to examine the secondary
school students' 21st century skills given the fact that students begin to develop
cognitive, affective and socio-cultural skills as well as readiness for an effective science
education in the secondary school.
In this study, it is aimed to explore eight-grade secondary schools' 21st century
skills related to the science lesson by measuring their skills at cognitive, affective and
socio-cultural domains. In addition, the probability of a significant difference between
students' demographic characteristics and their levels of the 21st century skills was also
investigated in the study. The study adopts a mixed methods research design in which
both quantitative and qualitative methods were employed in combination.
The 21st century Skills Scale, designed by Kang, Kim, Kim and You (2012), and
translated into Turkish by the researcher, was used as main the data collection tool.
Moreover, with the goal of supplementing the questionnaire findings, semi-structured
interviews were made with the voluntary students.
The main study was carried out with the eight-grade secondary school students,
studying at four different schools in the districts of Tepebaşı and Odunpazarı in
Eskişehir in the spring term of 2013-2014 academic year. The participants were
sampled through convenience sampling technique, and a total of 1067 eight-grade
secondary school students took part in the study. Furthermore, interviews were
conducted with 15 voluntary students. In the analyses of the quantitative data, mean
scores were calculated in order to find out the students' 21st century skills, and a nonparametric
test, Mann-Whintey test, was employed with the purpose of exploring the
differences between groups. As to qualitative data analyses, descriptive analysis was
used as the analytic method, and the results were expounded with reference to the
related research questions.
According to the findings, the students were found to have high 21st century
skills at the cognitive, affective and socio-cultural domains. In terms of their levels of 21st century skills, a significant difference was confirmed between their gender and the
level of 21st century skills. The qualitative data lent further support to the high mean
scores of the scales in the quantitative data. Such themes as cognitive information,
affective attitudes, and socio-cultural behaviors derived from the qualitative data
showed overlap with the results obtained from the questionnaires. In light of the results
and bearing in mind the factors that led to differences in the levels of students' 21st
century skills, some suggestions were made to improve the 21st century skills and for
further research into 21st century skills.