Bu araştırmada Türkiye’deki üniversitelerin örgüt kültürünü kurumsal
web sayfalarında temsil etmek için kullanılan söylemin ve örgüt kültürüne bağlı olan bu
söylemin kurumsal web sayfalarına yansımasında kullanılan kontrol ve karar mekanizmalarının
ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırma nitel araştırma desenlerinden söylem analizine bağlı çok
modlu eleştirel göstergebilimsel (semiyolojik-semiyotik) analiz temel alınarak tasarlanmıştır.
Araştırmada veri kaynağı olarak üniversitelerin resmi web sayfaları kullanılmıştır.
Araştırma kapsamında 29 üniversite ve 1 vakıf meslek yüksekokulunun kurumsal
web sayfasından veriler araştırmacı tarafından yapılandırılan “Üniversitelerin kurumsal
web sayfalarının örgüt kültürü boyutları” veri toplama ve çözümleme tablosu
üzerinde toplanmış, çok modlu eleştirel göstergebilimsel (semiyolojik-semiyotik) analiz
yöntemi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmadaki bulgular üniversitelerin kurumsal web sayfalarında örgüt
kültürünü temsil eden söylemin üniversite türü (devlet, vakıf, tematik) ve kuruluş
yılına (2000 öncesi, 2000 sonrası) bağlı olarak tanıtım, belirsizlik, destek ve teması etrafında
şekillendiğini göstermektedir. Bulgular belirsizliğin kontrolünde üniversitelerin
kurumsal web sayfalarında izomorfik söylem, çöp kutusu söylemi, gevşek yapılı söylem
kullandığını göstermektedir.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmadaki sonuçlar üniversitelerin kurumsal web
sayfalarındaki örgüt kültürünün tasviri olan söylemin mevcut durumunu ortaya koymaktadır.
Üniversitelerin kurumsal web sayfalarında örgüt kültürünü temsil eden söylem
tanıtım söylemidir. Araştırmadaki sonuçlar tanıtım söyleminin, belirsizlik teması etra2
fında şekillendiğini göstermektedir. Belirsizliği aşmada üniversitelerin kurumsal web
sayfaları aracılığı ile sosyal ve ekonomik yaşamla daha yakın bir bağlantı kurması zorunluluğu,
örgütsel kuramlardan çevre faktörünü merkeze alan, bütünsellik ve bütünleşmeyi
vurgulayan modern örgüt kuramlarından beslendiğine işaret etmektedir. Bu
durum bürokrasinin ortak forma dönüştürme söylemi olan izomorfik söylemle üniversitelerin
kurumsal web sayfalarına yansımaktadır. Bunun yanında üniversitelerin kurumsal
web sayfalarını rekabette en avantajlı konumu elde etmek için geliştirme çabaları,
farklılık ve parçalanmayı vurgulayan post-modern örgüt kuramlarından beslendiğine de
işaret etmektedir. Bu durum ilk etapta üniversitelerin öngörülemezlik, istikrarsızlık,
inatçılık karşısında belirsizliği çözmek için örgütlü anarşiler olarak gerçekte olmadıkları
bir şekilde davranma kontrol ve karar süreçlerini sembolize eden çöp kutusu söylemi ile
kurumsal web sayfalarına yansımaktadır. İkinci etapta ise bu durum örgüt kültürüne
bağlı kontrol mekanizması olarak örgüt kültüründeki özgün sembollerin açığa çıkmasını
sağlayan gevşek yapı söylemi ile üniversitelerin kurumsal web sayfalarına yansımaktadır.
Araştırmadaki sonuçlar, üniversitelerin kurumsal web sayfalarında örgüt kültürünü
temsil eden söylemde izomorfik söylem ve çöp kutusu söyleminin temsilinin yüksek,
gevşek yapılı söylemin temsilinin düşük olduğunu göstermektedir. Bu sonuca bağlı olarak
üniversitelerin kurumsal web sayfalarında örgüt kültürünü temsil eden söylem örgüt
kültürüne dair artifaktların ve özgün artifaktların temsilinin oldukça zayıf olduğunu gösteren
dördüncü bir söyleme işaret etmektedir. Araştırmanın sonuçları, üniversitelerin
kurumsal web sayfalarında örgüt kültürüne dair artifaktların ve özgün artifaktların temsilinin
oldukça düşük olduğunu göstermektedir. Örgüt kültürüne dair artifaktların ve
özgün artifaktların söylemindeki eksiklik, üniversitelerin karar ve kontrol mekanizmalarına
yansımaktadır. Bunun yanında araştırma sonuçları örgüt kültürünü kurumsal web
sayfalarında temsil eden söylemde, kurumsal web sayfasının taşıması gereken özelliklerde
üniversitelerin tür ve kuruluş yılına bağlı olan eksiklikler olduğunu göstermektedir.
Buna bağlı olarak araştırmada örgüt kültürü boyutu, kurumsal web sayfalarının taşıması
gereken özellikler boyutu ve gelecek araştırmalar boyutu ile ilgili önerilere yer
verilmiştir
In this research it is aimed to reveal, the university said in Turkey that
is used to represent the organizational culture of the institutional web page and the control
and decision mechanisms used to reflect this discourse which is connected to the
organizational culture.
Method: This research is designed on the basis of multimodal critical semiological
(semiological-semiotic) analysis based on discourse analysis, one of the qualitative
research patterns. Official web pages of universities were used as data source in the research.
Within the scope of the research, the data from the institutional web pages of 29
universities and 1 foundation vocational school were collected on the data collection
and analysis table of the “Organizational Culture Dimensions of Institutional Web Pages
of Universities” structured by the researcher and it was analyzed by multimodal
critical semiological (semiological-semiotic) analysis method.
Results: The findings of the study show that the discourse representing the organizational
culture on the institutional web pages of universities is shaped around the
promotion, uncertainty, support and theme depending on the university type (state,
foundation, thematic) and its establishment year (before 2000, after 2000). The findings
show that, in the control of uncertainty, universities use isomorphic discourse, garbage
can discourse, and loosely coupled discourse on their institutional web pages.
Conclusion and Suggestions: The results of this study reveal the current state
of the discourse, which is the depiction of organizational culture on the institutional web
pages of universities. The discourse that represents the organizational culture on the
institutional web pages of universities is the promotional discourse. The necessity of
universities to establish a closer connection with social and economic life through insti4
tutional web pages in overcoming uncertainty indicates that it is fed by modern organizational
theories that emphasize integrity and integration that center the environmental
factor from organizational theories. This situation is reflected in the institutional web
pages of universities with isomorphic discourse, which is the discourse of the bureaucracy
to transform into a common form. In addition, the efforts of universities to develop
their institutional web pages in order to gain the most advantageous position in the
competition indicate that they are fed by post-modern organizational theories that emphasize
difference and fragmentation. In the first place, this situation is reflected in the
institutional web pages with the garbage can discourse, which symbolizes the decision
processes of universities to act in a way they do not actually exist as organized anarchies
to resolve uncertainty in the face of unpredictability, instability, stubbornness. In
the second stage, this situation is reflected in the institutional web pages of the universities
with the loosely coupled discourse that enables the revealing of the original symbols
in the organizational culture as a control mechanism depending on the organizational
culture. The results of the study show that the representation of isomorphic discourse
and garbage can discourse is high in the discourse representing the organizational culture
in the institutional web pages of the universities, while the representation of the
loosely coupled discourse is low. Depending on this result, the discourse representing
organizational culture on the corporate web pages of universities points to a fourth discourse
that shows that the representation of the artifacts and original artifacts about the
organizational culture is quite weak. The results of the study show that the representation
of the organizational culture and original artifacts on the institutional websites of
the universities is very low. The lack of discourse of artifacts and original artifacts on
organizational culture is reflected in the decision and control mechanisms of universities.
In addition, the research results show that in the discourse that represents the organizational
culture on institutional web pages, there are differences in the characteristics
of the institutional web page that depend on the type and year of the universities. Accordingly,
the research included suggestions about the dimension of organizational culture,
the dimension of features that institutional web pages should bear, and the dimension
of future research