Araştırma, hemşirelik bölümünde öğrenim gören lisans öğrencilerinin
hemşirelik mesleğine yönelik toplumsal cinsiyet tutumlarının belirlenmesinde geçerli
ve güvenilir bir ölçüm aracı geliştirmek amacıyla planlanmış metodolojik bir
çalışmadır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini Ağrı İl merkezinde yer alan Ağrı
İbrahim Çeçen Üniversitesi Sağlık Yüksekokulu Hemşirelik Bölümü’nde öğrenim
gören tüm hemşirelik lisans öğrencileri oluşturmuştur. Araştırmada herhangi bir
örneklem seçim yöntemine gidilmeden tüm öğrencilere ulaşılması hedeflenmiştir.
Araştırma 09-13 Mart 2020 tarihleri arasında araştırmaya katılmaya gönüllü olan 238
hemşirelik lisans öğrencisi ile tamamlanmıştır. Araştırmada hemşirelik öğrencilerinin
sosyo-demografik özelliklerine ilişkin anket formu ve araştırmacı tarafından
geliştirilen Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Toplumsal Cinsiyet Tutum
Ölçeği’nin taslak formu kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmaya katılan hemşirelik lisans öğrencilerinin yaş ortalaması
21.37 ± 2.39 olup, öğrencilerin %58.2'si kadın, %65.5'i hemşirelik bölümünü isteyerek
seçtiğini ifade ederken, yalnızca %4.3'ü (n = 10) hemşirelik mesleğinde erkeklerin yer
almaması gerektiğine yönelik görüş bildirmiştir. Ölçeğin madde havuzunu oluşturan
41 maddeden içerik (kapsam) geçerliliği sonucunda hiçbir madde çıkartılmamıştır.
Veri setindeki kayıp veri yüzdesi %0.1 olup, yapılan analizler sonucunda veri setinin
normal dağılım gösterdiği belirlenmiştir. Madde ayırt edicilik analizleri sonucunda
maddelerden elde edilen puanların üst ve alt grup ortalamaları arasında tüm maddeler
için anlamlı bir fark (p < .01) olduğu saptanmıştır. Kaiser-Mayer-Olkin ve Barlett's
testi sonucunda veri setinin açımlayıcı faktör analizi yapmaya uygun olduğu, üç alt
boyutta toplanan 10 maddenin toplam varyansın %57.11'ini açıkladığı belirlenmiştir.
Birinci alt boyut “Erkek Cinsiyet Rolü”, ikinci alt boyut “Mesleki Kalıp Yargılar”,
üçüncü alt boyut ise “Cinsiyete Dayalı Ayrımcılık” şeklinde isimlendirilmiştir.
Ölçeğin toplam Cronbach Alpha değeri .627, duyarlılığı %64, özgüllüğü ise %54
olarak saptanmıştır.
ii
Sonuç: Sonuç olarak, geliştirilen ölçeğin hemşirelik öğrencilerinin mesleğe
yönelik toplumsal cinsiyet tutumlarını belirlemede kullanılabilecek geçerli ve
güvenilir bir ölçüm aracı olduğu belirlenmiştir
The research is a methodological study planned to develop a valid
and reliable measurement tool in determining the gender attitudes of undergraduate
students studying in the nursing department towards the nursing profession.
Materials and Methods: The universe of the study was composed of all
nursing undergraduate students studying in Agri Ibrahim Cecen University Health
School Nursing Department located in Agri city center. In the research, it was aimed
to reach all students without using any sample selection method. The research was
completed with 238 nursing undergraduate students who volunteered to participate in
the study between 09-13 March 2020. In the study, the questionnaire form regarding
the socio-demographic characteristics of the nursing students and the draft form of the
Nursing Students' Gender Attitude Scale Towards Profession developed by the
researcher were used.
Results: The average age of the nursing undergraduate students participating
in the study was 21.37 ± 2.39, 58.2% of the students stated that they chose the nursing
department willingly, while only 4.3% (n = 10) stated that men should not take part in
the nursing profession. As a result of the content (scope) validity, no item was removed
from the 41 items that make up the item pool of the scale. The percentage of lost data
in the data set is 0.1%, and it was determined that the data set showed normal
distribution as a result of the analysis. As a result of the item discrimination analysis,
it was determined that there is a significant difference (p <.01) for all items between
the upper and lower group averages of the scores obtained from the items. As a result
of the Kaiser-Mayer-Olkin and Bartlett's test, it was determined that the data set was
suitable for exploratory factor analysis, and 10 items collected in three sub-dimensions
explained 57.11% of the total variance. The first sub-dimension was named as "Male
Gender Role", the second sub-dimension as "Occupational Stereotypes" and the third
sub-dimension as "Gender Based Discrimination". The total Cronbach Alpha value of
the scale was .627, the sensitivity was 64%, and the specificity was 54%.
iv
Conclusion: As a result, it was determined that the developed scale is a valid
and reliable measurement tool that can be used to determine the gender attitudes of
nursing students towards the profession