Amaç: Bu çalışmanın amacı 1980 – 2014 yılları arası Türk Eğitim
Politikalarının, Tebliğler Dergileri Fihristleri, Kalkınma Planları ve Milli Eğitim Şura
Kararları yolu ile Fullan’ın Eğitimsel Dönüşüm Modeli Boyutları açısından
incelenmesidir.
Yöntem: Araştırmada nitel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanılmıştır.
Nitel aşamada tarihsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Yazılı belgelerden elde edilen
dökümlerden Eğitimsel Dönüşüm Modeli’ nin beş boyutundan faydalanılarak
kodlamalar yolu ile çalışma başlıkları elde edilmiştir. Sonrasında bu çalışma
başlıklarına ait frekans dağılımları yapılarak yüzdelik oranlar hesaplanmıştır. Araştırma,
1980 – 2014 yılları arasını kapsadığından veri kaynakları 1980 yılı sonrası belgelerden
oluşmaktadır. Bu amaçla 1980 sonrası yayımlanan 33 Tebliğler Dergisi fihristi, 9 Milli
Eğitim Şurası, 7 Kalkınma Planı çalışılan başlıklar yönündenincelenerek analiz
edilmiştir. Araştırmada Türk Milli Eğitim Politikaları incelenirken Tebliğler Dergileri
ve Tebliğler Dergileri Fihristleri; Milli Eğitim Şuraları ve Milli Eğitim Şura Kararları;
Kalkınma Planları ve Kalkınma Planlarının eğitimle ilişkili başlık ve maddeleri temel
çalışma alanlarını oluşturmuştur. Araştırmada veriler öncelikle betimlenmiş sonrasında
Fullan’ın Eğitimsel Dönüşüm Modeli Boyutları doğrultusunda analiz edilerek
raporlaştırılmıştır.
Bulgular: Milli Eğitim Politikalarımızda üzerinde en çok çalışılan konular
‘Müfredat çalışmaları’ boyutu ile ‘Çalışma koşullarını geliştirme’ boyutuna aittir. En az
çalışılan boyutlar ise ‘Öğretmen öğrenmeleri’ ile ‘Öğretmenlerin ve yöneticilerin kişisel
gelişimleri’ boyutlarıdır. Çalışılan boyutlara ait başlıklar dönemsel olarak birbirini
tekrarlamaktadır.
Sonuç ve tartışma: İncelenen belgelerin çalışılan başlıklar yönünden uzun
vadeli, tutarlı ve geniş ölçekli girişimleri ortaya koyamadığı sonucuna varılmıştır. Bu
sorunun bir sonucu olarak; Türkiye’ de bu girişimleri destekleyen uzun vadeli, tutarlı,
geniş ölçekli reformların ve eğitimsel politikaların geliştirilmesinin zor olduğu
sonucuna varılabilir. Aynı zamanda bir diğer sonuç olarak eğitimsel politikaların yapılandırılmasında ve geliştirilmesinde, eğitimsel dönüşümün tüm boyutlarına aynı
derecede önem verilip bir bütün olarak çalışılması gerektiği anlaşılmıştır.
Purpose: The purpose of this study is to investigate Turkish educational policies
between the years 1980 - 2014 in the in index of Official Bulletin of MNE,
Development Plans and the decisions of Turkey's National Education Council through
the dimensions of Fullan’s educational change model.
Method: Qualitative research methods and techniques were used in this study.
Historical research was used in the qualitative part of the study. The titles of the study
retrieved from the five dimensions of Fullan’s Educational Change Model via coding
the transcripts of written documents. Percentages were calculated from the frequency
distribution of these titles. Sources of data included the published documents from 1980
to 2014. For this purpose, the thirty - three volumes of Official Bulletin of MNE issued
after 1980, a total of nine National Education Councils of Turkey after 1980, and seven
Development Plans were analyzed based on these titles. Official Bulletins of MNE, the
volumes of Official Bulletin of MNE, National Education Councils and the decisions of
Turkey's National Education Councils, Development Plans and the education-related
titles and items of Development Plans formed the main documents. First, the data was
described, later analyzed and reported based on the dimensions of Fullan’s Educational
Change Model.
Results: The most frequently emerged topics were “Curriculum studies” and
“Improving the condition of work” dimensions. The least studied topics were “Teacher
learning” and “Individual development of teachers and administrators” dimensions. The
titles of these topics were periodically repeated.
Conclusion and Discussion: It was concluded that the documents investigated
did not reveal long-term, consistent and large-scale efforts on the studied topics. As a
result of these issues, it might be concluded that it would be difficult to build long -
reaching, consistent and large - scale reforms and educational policies that support these
efforts would be difficult in Turkey. It was also concluded that each one of the
dimensions of educational change should be emphasized equally in the construction and
development of the educational policies.