Bu arastırmanın amacı, örüntü ve süsleme etkinliklerinin, analizle öğretim yöntemiyle
öğretiminin ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik tutumu ve
akademik basarıları üzerine etkisini saptamaktır. Arastırma, deneme modellerinden kontrol
gruplu ön test-son test modele göre düzenlenmis ve uygulama 2009-2010 Öğretim yılının 1.
döneminde Đstanbul Ümraniye Sehit Öğretmen Yasemin Tekin Đlköğretim Okulu’ nda
gerçeklestirilmistir. Arastırmada okulun 6/A ve 6/B subelerinden; 6/A sınıfı deney, 6/B sınıfı
kontrol grubu olmak üzere kura yöntemiyle yansız olarak belirlenmistir. Verilerin
toplanmasında matematik tutum ölçeği ve matematik basarı testi kullanılmıstır. Arastırmanın
uygulamasına geçilmeden önce, matematik tutum ölçeği ve matematik basarı testi deney ve
kontrol grubuna ön test olarak verilmistir. Gruplar önceki döneme ait matematik dersi karne
notlarına göre denklestirilmistir. Denklestirme sonunda her iki grupta 20’ser öğrenci olmak
üzere toplam 40 öğrenci denklestirilmistir. Deney grubuna örüntü ve süsleme etkinlikleri
uygulanmıstır. Kontrol grubunda ise öğretim programının gerektirdiği uygulamalar devam
etmistir. Uygulama sonrasında matematik tutum ölçeği ve matematik basarı testi her iki gruba
son test olarak verilmistir. Verilerin çözümlenmesinde grupların kendi içindeki durumların
belirlenmesi için SPSS’de Bağımlı Örneklemler T-Testi, gruplar arası karsılastırmada ise
Bağımsız Örneklemler T-Testi kullanılmıstır ve gruplar arasındaki farkın anlamlılığı 0,05
düzeyinde yorumlanmıstır. Arastırma sonucunda, analizle öğretim yöntemiyle uygulanan
örüntü ve süsleme etkinliklerine bağlı olarak deney grubunun matematiğe yönelik
tutumlarında ve akademik basarılarında olumlu gelismeler sağlanmıstır. Kontrol grubunun
matematiğe yönelik tutumlarında ve akademik basarılarında istatistiksel olarak anlamlı bir
değisimin olmadığı görülmüstür.
The aim of this study is to determine the effects of pattern and tesselation activities on
the mathematics attitudes and academic successes of the sixth grade students by teaching
method of analyses. In this research, pre and post test controlled group model was used and
the application is performed in the Đstanbul Ümraniye Sehit Öğretmen Yasemin Tekin
Primary School in the first semester of 2009-2010 school year. In the investigation, among the
sections in the school, 6/A section is stated as experiment and 6/B section is stated as control
groups objectively by lottery method. For data collection mathematics success test and
mathematics attitude scale were used. Before the application of the study, mathematic
attitudes scala and mathematics success test were given as pre-test to the control and
experiment groups. The groups were balanced according to the mathematics successes of
previous semester. In the constitution of the groups, totally 40 students are balanced in such a
manner that there exist 20 students in each group. Pattern and Tessellation activities are
performed to the experiment group. However, the mathematics curriculum continued in the
control group. After the application mathematics attitude scale and mathematics success test
were given to the both of the groups as the post test. In the data analysis paired sample t- test
was used for the determination of the status inside the groups, independent sample t – test was
used for comparison between the groups and the average of the difference between the groups
was interpreted at the 0,05 level. At the end of the research, with the practiced pattern and
tesselation activities by teaching the method of analyses positive progresses are made on
experiment group’s in mathematics attitudes and academic successes. No meaningful
differences was not gained on control group in mathematics attitudes and academic success.