Amaç: Bu araştırma Eskişehir merkezde bulunan bazı özel okullarda okul
müdürlerinin Hizmetkâr Liderlik davranışlarını yerine getirme düzeylerini öğretmen
görüşlerine dayalı olarak belirleme amacı ile hazırlanmıştır.
Yöntem: Araştırma nicel yöntemde tasarlanmıştır. Nicel yöntem desenlerinden
biri olan tarama modelinde gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmıştır. Aslan ve Özata’nın
(2011) Türkçe formunu geliştirdiği 14 soruluk David – Bocarnea Hizmetkâr Liderlik
Ölçeği ve araştırmacı tarafından eklenen 7 adet kişisel bilgilere yönelik toplam 21
sorudan oluşan anket formu kullanılmıştır.
Araştırmanın evreni, 2013-2014 öğretim yılında Eskişehir ilinde bulunan 30 özel
eğitim kurumu oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi, 7 özel okulda görev yapan 119
çalışandan oluşmuştur.
Verilerin analizinde SPSS 18.0 paket programı kullanılmıştır. Verilerin
çözümlenmesinde t-testi, ANOVA ve korelasyon analizi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulguları, çalışanların müdürlerini hizmetkâr liderlik
açısından ‘sevgi’ göstermede çok olumlu, fedakârlık yönüyle de olumsuz
değerlendirdiklerini göstermektedir (sevgi: 4.08; fedakârlık:3.49).
Sonuç ve Tartışma: Okul Müdürleri tarafından sergilenen Hizmetkâr Liderlik
davranışları tüm çalışanlar üzerinde bir kurum kültürü oluşmasını ve başta öğretmeler
olmak üzere tüm çalışanların çalışmalarında daha özverili çalışmalarına neden olabilir.
Bu da öğrenci başarısına olumlu etkiyi ve katkıyı yapacaktı
Aim: This study aims to determine leadership behaviors of school principals in
some private schools in Eskişehir on the basis of teachers’ opinion.
Method: This research is designed with screening model which is one of the
pattern in quantitative research methods.
In this research, a survey was used as the collecting means. As a survey form,
David-Bocarnea Servant Leadership Scale was used which was developed by Aslan
and Özata into Turkish form. In the survey, there are totally 21 questions, 14 are from
the David-Bocarnea Servent Leadership scale and 7 are the personal questions that the
researhers added.
The universe of the study consisted of 30 private educational institutions in the
2013-2014 academic year in the province of Eskişehir. The research sample consisted of
119 employees working in 7 private schools.
In the analysis of the data, SPSS 18.0 packaged software was used. To analyze
the data, t-test, ANOVA and correlation analysis were used.
Findings: The result of the survey shows that workers evaluate their principals
more positively on showing ‘love’ but negatively in terms of self sacrificing (love:4.08;
self-sacrificing: 3.49).
Results and Discussion: Servant leadership behaviors exhibited by principals can
cause a corporate culture and can cause a selfless work by all the employees including
teachers. This will make a positive impact and contribution to student achievement.