İçinde bulunduğumuz ve adına bilgi çağı dediğimiz 21. yüzyılda küresel boyutta
teknolojide meydana gelen değişmeler, yaşamın her alanını olduğu gibi eğitim
kurumlarının yapı ve işleyişini de etkilemektedir. Öğretim sürecinde kullanılan
teknolojiler ve materyaller öğrenimin tam olarak gerçekleştirilmesinde yardımcı araç
olurken, her geçen gün teknolojide meydana gelen yeni gelişmeleri izleyebilmek ve
bunları günlük yaşamın gereği içerisinde doğru şekilde kullanabilmek kazanılması
gereken bir beceridir. Bu becerilerin öğrencilere kazandırılabilmesi için öğretim
sürecinde görev alan öğretmenlerin bu becerilere sahip olması gerekmektedir. Bu
araştırmada fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji alanındaki yeterlilik düzeylerinin
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, fen ve teknoloji öğretmenlerinin teknoloji
yeterlilik düzeylerinin cinsiyete, yaşa, kıdeme, eğitim durumlarına, öğretmenlerin
teknoloji kullanımı ile ilgili eğitim alma durumuna ve görev yaptıkları okulların
yerleşim yerine göre farklılaşma durumları araştırılmıştır. Araştırmada, betimsel
araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2009–2010 öğretim yılında Hatay ilinde
çalışmakta olan 237 fen ve teknoloji öğretmeninin üzerinde gerçekleştirilmiştir. Fen ve
teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeyinin belirlenmesi için Çoklar’ın
geliştirdiği “Öğretmen Adaylarının Eğitim Teknolojisi Standartları Öz Yeterlilikleri”
isimli ölçek kullanılmıştır. Çoklar tarafından ölçeğin iç tutarlılığını incelemek ve
güvenirlik kanıtını ortaya koyabilmek için Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı
hesaplanmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı 0.98 olarak bulunmuştur.
Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde yüzde, aritmetik ortalama, standart
sapma değerleri hesaplanmış ayrıca araştırmanın alt amaçlarına yönelik olarak t-testi ve
varyans analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, fen ve
teknoloji öğretmenlerinin teknoloji yeterlilik düzeyleri, öğretmenlerin cinsiyetlerine,
yaşlarına, eğitim düzeylerine ve görev yapılan okulun yerleşim yerine göre istatistiksel
olarak anlamlı düzeyde farklılık göstermezken; öğretmenlerin hizmet sürelerine ve
teknoloji kullanımı ile ilgili eğitim alma durumlarına göre anlamlı derecede
farklılaşmaktadır.
Technological advancements at global scale in the 21st century in which we live
and which we call information era effect the structure and processing of educational
institutions just as it does in every domains of life. While technologies and materials
used in instruction process are supplementary tools for training to be realized
completely, teachers are to acquire skills to keep up with ever developing technology
and to use them accurately in daily life. For these skills to be acquired by teachers,
teachers who take over duties in instruction process are to have these skills. In this
study, the aim is to determine science and technology teachers’ level of competence in
technology. The study sought to find out whether technological competency level of
science and technology teachers’ varied according to gender, age, length of service,
education level and whether they have received technology use training and the
location of the school they work. In the study descriptive research paradigm was used.
The study was conducted on 237 science and technology teachers working in Hatay in
2009 and 2010 education year. To determine technology competence levels of science
and technology teachers, “Teacher Candidates Self-Efficacy about Instructional
Technology Standards” developed by Çoklar was used. The Cronbach Alpha internal
consistency coefficient was calculated by Çoklar to find out internal consistency and put
forward validity evidence. The Cronbach Alpha internal validity coefficient was found
to be 0.98. In the analysis of quantitative data obtained in the study percentage,
arithmetic mean, standard deviation values were calculated and in addition t-test and
variance analysis was used for sub-aims of the study. According to the results obtained,
while technological competence level of science and technology teachers do not vary
according to teachers’ gender age, education level and the location of the school they
work, there are significant difference in terms of teachers’ length of service and whether
they received training on technology use.