Bu araştırmada, öğretim elemanlarının iş değerleri ve örgütsel davranış modelleri
arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Bu araştırmanın çalışma evrenini İç Anadolu
Bölgesi’nde bulunan bir devlet üniversitesi öğretim elemanları oluşturmaktadır. Araştırma
örneklemi, kümeleme örneklemede orantılı dağılım yöntemi ile seçilmiştir. Örnekleme, dört
iş değeri boyutunu içeren “İş Değerleri Ölçeği” ve beş örgütsel davranış boyutunu içeren
“Örgütsel Davranış Ölçeği” uygulanmıştır. Araştırmada öğretim elemanlarının iş değerlerine
ve örgütsel davranış modellerine ilişkin algı düzeylerinin, cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, görev
unvanları ve eğitim birimine göre farklılık olup olmadığı ile iş değerleri ve örgütsel davranış
arasındaki ilişki araştırılmıştır. Alt problemlerde istenilen bilgiler doğrultusunda, iş değerleri
ölçeğinin ve örgütsel davranış ölçeğinin cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, görev unvanları ve
eğitim birimlerine göre algılar arasındaki farklılıkları bulmak için, t testi, ANOVA, Post-Hoc
Scheffè testleri, Kruskal Wallis-H testi, Mann Whitney-U testi uygulanmıştır. İş değerleri ile
örgütsel davranış modelleri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla Pearson Çarpım
Momentleri Korelasyon analizinden faydalanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğretim elemanlarının iş değerlerine ilişkin algılarının cinsiyete
göre toplamda ve alt boyutlarda farklılaşmadığı; yaş, mesleki kıdem, görev unvanı ve eğitim
birimlerine göre toplamda ve alt boyutlarda farklılaştığı; örgütsel davranış modellerine ilişkin
algılarının, cinsiyet, yaş ve mesleki kıdeme göre toplamda farklılaşmadığı, alt boyutlarda
farklılaştığı; görev unvanı, eğitim birimlerine göre toplamda ve alt boyutlarda farklılaştığı;
öğretim elemanlarının iş değerleri ile örgütsel davranış modelleri arasında anlamlı bir ilişki
olduğu saptanmıştır.
The aim of this study was to investigate the relationship between work values and
organizational behaviour of academic staffs. The sample of the study includes academic
staffs of a public university in central anatolia region of Turkish Republic. In the research,
proportional range method of stratified sampling was used. The scales used in the study are
“Work Value Scale” containing four sub-factors and “Organizational Behaviour Scale
containing five sub-factors.” This purpose of the study, firstly, to explore the academic staffs'
level of sense dealing with work value and organizational behaviour considering the effect of
gender, age, seniority, job degree and training unit; secondly, to investigate the relationship
between work value and organizational behaviour. In order to explore the academic staffs'
level of sense dealing with work value and organizational behaviour considering the effect of
gender, age, seniority, job degree and training unit independent groups t-test, one way
ANOVA, Post-Hoc Scheffè test, Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney-U test were used. For
investigating the relationship between work value and organizational behaviour of academic
staffs, Pearson product moment correlation was used.
The results of the study indicate that there were not significant differences about
overall academic staffs' level of sense dealing with work value considering the effect of age,
seniority, job degree and training unit except gender for both each factors of the scale. On the
other hand, there were not significant differences about academic staffs' level of sense
dealing with organizational behaviour considering the effect of gender, age, seniority in total
but not for each factors. According to job degree and training unit, it showed differences for
both each factors of the scale and in total. It was also found that there were significant
relationship between work value and organizational behaviour of faculty members.