Özet:
Günümüzde egitim süreci gibi matematik egitimi de sürekli bir degisim
içindedir. Degisim sonucunda olusturulan matematik programlarının genelinde esas
amaç problem çözme becerilerini gelistirmektir. Problem çözmenin matematik
ögretiminin merkezinde olması; ögrencilerin problem çözme becerilerini
gelistirememeleri durumunda matematik dersine karsı olumsuz tutuma sahip olmalarına
neden olmustur. Bunun sonucu olarak da problem çözme becerilerini arttırmaya yönelik
çalısmalar hız kazanmıstır.
Yapılan bu çalısma ile lkögretim 6 sınıf ögrencilerinin matematik dersinde
problem çözme sürecini ne ölçüde bildikleri ve uygulayabildikleri, ayrıca bu süreci
bilmenin onların problem çözmelerine etkisinin ne olugunu belirleyebilmek
amaçlanmıstır.
Çalısma bir durum çalısmasıdır. Arastırmayı gerçeklestirmek için Balıkesir
linde üç farklı lkögretim okullarında okuyan 30 tane 6. sınıf ögrencisi seçilmistir.
Veri toplama aracı olarak sınıf seviyelerine uygun olarak hazırlanmıs 2 problem
kullanılmıstır. Kagıda yazılan problemler ögrencilere sorulmus ve ögrencilerle bireysel
olarak görüsülmüstür. Görüsme sırasında konusulanlar kaydedilmis ve yazılı kaynaklar
birlestirilerek ögrencilerin problem çözme sürecine ait hangi davranıslara sahip
oldukları ve bu davranısları uygulama düzeyleri belirlenmistir. Gözlem sonuçları ve
yazılı kaynaklar yardımıyla ortaya çıkan veriler nitel olarak analiz edilmistir.
Çalısmanın sonucunda ögrencilerin genelde problem çözme sürecine ait basamakları
bildikleri ve bunları sözel olarak ifade edebildikleri ortaya çıkmıstır. Yapılan uygulama
kısmında ise ögrencilerin problem çözme sürecine ait basmakların bilmelerinin onların
sadece daha sistematik islem yapmalarını sagladıgı, problemi çözebilmeleri için yeterli
olmadıgı anlasılmıstır. Ortaya çıkan sonuçlar dogrultusunda ögrencilerin problem
çözme becerilerini gelistirmek için öneriler sunulmustur.