In this research we aimed to identified troubles about trigonometry that 8th graduate
students have been faced. Data of the study were collected by the qualitative research
method and semi-structured interview technique at primary school Ertugrulgazi in
Eskisehir during the spring semester in 2005-2006 academic year. The collected data
were analysed according to descritive method. In this research 8th class students are
watched for one month and four hours a week. Then 14 unlimitted questions have been
asked to students. Troubles about 8th class trigonometry subject, identified. Then in
order to obtain data semi-structured interview forms were used. Students opinions
about trigonometry and problems they have faced with saved by making interview with
student. According to the research that are seen 8th class about trigonometry it is
indicated that confused about sine, cosine, tangent, cotangent can’t think the problem
includes drawing, lack of knowledge about angle and triangle, not knowing formulas
about triangels edges like pisagor and öklid, having ability to know this formulas but
not using, not having ability to perform the rules that they had learned during the lesson
in previous learning way not enough ability to learn all these things so they are not
willing to learn trigonometry.
Bu arastırmada ilkögretim 8. sınıf düzeyindeki trigonometri konusunda karsılasılan
sorunların belirlenmesi amaçlanmıstır. Arastırmanın verileri, 2005-2006 ögretim yılı
bahar döneminde Eskisehir il merkezinde bulunan Ertugrulgazi lkögretim Okulunda
gerçeklestirilen sekizinci sınıf matematik dersinde nitel arastırma yöntemi ve yarı
yapılandırılmıs görüsme teknigi ile toplanmıstır. Veriler betimsel olarak
çözümlenmistir. Bu çalısmada sekizinci sınıf ögrencileri bir ay boyunca haftada dört
saat gözlenmistir. Ögrencilere 14 açık uçlu soru sorulmustur. Ögrencilerin
trigonometrik problemlerin çözümünde karsılastıkları sorunlar tespit edilmistir. Daha
sonra ögrencilerle görüsme yapılarak trigonometri ile ilgili görüsleri ve yasadıkları
sorunlar kaydedilmistir. Ayrıca veri toplamak için yarı yapılandırılmıs görüsme formu
kullanılmıstır. Arastırma sonuçlarına göre, ilkögretim sekizinci sınıf düzeyindeki
trigonometri konusunda sinüs, kosinüs, tanjant, kotanjant tanımlarının karıstırıldıgı,
çizim gerektiren soruların tanınamaması, üçgenler ve açılar konusundaki bilgi
eksiklikleri, üçgenlerin kenarları arasındaki bagıntıları (pisagor ve öklit bagıntıları)
bilmeme, bu bagıntıları bilip trigonometrik problemde kullanamama, derste
ögrendiklerini soru çözerken uygulayamama, önceki ögrenmelerin yetersizligi
nedeniyle trigonometri ögrenmede isteksiz olma gibi sorunlar tespit edilmistir.