Profesyonel Turist Rehberleri ülke imajının oluşması ve algılanmasında önemli bir rol oynamaktadır. İmaj algısı uzun bir süreçte oluşmasına rağmen, zamanla değişim göstermektedir. Bu araştırma, imaj algısının 10 yıllık süre içerisindeki değişimini test etmek için 2004’de Profesyonel Turist Rehberlerine yönelik yapılan anket çalışması ile 2014 yılında da yapılan anket verilerini karşılaştırarak sonuca ulaşılmayı amaçlamaktadır.
Araştırmada veri toplama yöntemi olarak anket tekniği kullanılmıştır. Çalışma, ülke genelinde aktif olarak çalışmakta olan 428 Profesyonel Turist Rehberi üzerinde yapılmıştır. Anket formu üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölüm “genel ülke imajı algılamaları”, ikinci bölüm “turizm imajı algılamaları” ve üçüncü bölüm profesyonel turist rehberlerinin demografik özelliklerini değerlendirmeye yönelik sorular içermektedir.
Profesyonel Turist Rehberleri’nin ülke imajını algılamalarındaki değişimi ölçmek için örneklemden elde edilen veriler IBM SPSS 22.0 paket programında değerlendirilmiş olup frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma değerleri alınmış ve tablolaştırılmıştır. Rehberlerin turizm imajı ve ülke imajı ile ilgili önermelere verdikleri cevapların genel ortalamasını değerlendirmek için t testi kullanılmıştır. Türkiye'nin ülke imajını hem siyasi açıdan ait olduğu bölge hem de kültürel bağlarının kuvvetli olduğu bölge değişkenine göre anlamlı bir farklılığın olup olmadığını ölçmek için de ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca Türkiye’nin turizm imajını da aynı şekilde hem siyasi bağlarının kuvvetli olduğu bölgeye hem de kültürel bağlarının kuvvetli olduğu bölgeye göre anlamlı farklılıklar gösterip göstermediğini tespit etmek amacıyla da ANOVA testi tercih edilmiştir. Her iki testin sonuçları 0,05 anlamlılık düzeyine göre değerlendirilmiştir.
Araştırmada, Profesyonel Turist Rehberlerinin ülke imajına ait algılamalarında 2004-2014 yılları arasında anlamlı bir faklılığın bulunduğu, turizm imajına ait algılamalarında ise aynı yıllarda anlamlı bir farklılığın bulunmadığı saptanmıştır.
Professional Tourist Guides have an important role in the formation and perception of the country’s image. Despite the perception of the image formation is a long process, it changes in time. In order to test the changes of the perception of image in 10 years, this research aims to come through by comparing the survey which was made for Professional Tourist Guides in 2004 with the survey data also made in 2014.
In research, questionnaire technique has been used as data collecting method. The study has been done with 428 Professional Tourist Guides who work actively in the country. The questionnaire has three sections. In the first section there are questions about ‘’country image perceptions‘’; in the second section there are questions about ‘’tourism image perceptions’’ and in the third section there are questions which are to evaluate demographic characteristics of the guides.
Data obtained from sample to measure the change in the perception of the image of country by Professional Tourist Guides has been evaluated in packet program IBM SPSS 22.0, in addition to frequency and percentage distribution, both arithmetic average and standard deviation values have been calculated. T-test has been carried out in order to evaluate the overall average of the answers which guides gave to statements about tourism image and country image. ANOVA test has been carried out to measure whether there is a significant difference in Turkey’s country image according to variable of both the region belonging politically and the region having strong cultural ties. Additionally, ANOVA test has also been carried out to measure whether there is a significant difference in Turkey’s tourism image according to variable of both the region belonging politically and the region having strong cultural ties. The results have been evaluated according to the 0,05 significance level in both tests.
In the research, it has been ascertained a statistically significant difference between the years 2004 and 2014 about the perception of the image of country by Professional Tourist Guides, but not about their perception of the image of tourism in the same years.