Tali havalandırma giriş veya dönüş havasının vantüpler içinde taşınmasıyla gerçekleştirilir. Vantüp hatlarının birçok ek yeri içermesinden dolayı hava kaçaklarının tamamen önlenmesi imkansızdır. Uzun galeriler için tali havalandırma sistemlerinde çoğunlukla çoklu vantilatörler kullanılmaktadır. Vantilatörler, birbirlerinden ayrı, sabit veya değişken uzaklıklarda kurulurlar. Kaçaklı vantüplerde hava akış problemlerinin analizi için birçok metot ileri sürülmektedir. Bu metotların karmaşık olmasından dolayı analizler çoğunlukla bilgisayar paket programları yardımıyla yapılmaktadır. Bu çalışmada, vantüp ve kaçak yollarını seri – paralel devre olarak kabul eden metot seçilmiş ve bu metodu esas alarak geliştirilmiş bir bilgisayar programı kullanılmıştır.
Tali havalandırılan bir galerideki koşulları tasarlayabilmek için GLİ (Garp Linyitleri İşletmesi) Ömerler yeraltı kömür ocağında yerinde ölçüm çalışmaları yapılmış ve çalışma için gerekli veriler toplanmıştır. Veriler bilgisayar programına girilmiş, ölçülen ve hesaplanan değerlerin birbirine oldukça yakın olduğu bulunmuştur.
Uzun galeri arınlarına ulaşan debi üzerinde etkili faktörler lineer regresyon analizi kullanılarak incelenmiştir. Sonuç olarak, galeri arınına yeterli debinin ulaştırılmasında vantüp çapının büyük öneme sahip olduğu bulunmuştur. Ayrıca bu çalışmada incelenen vantilatörler için özellikle uzun vantüp hatlarında vantilatör seçiminin önemli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bu çalışmada TTK (Türkiye Taş Kömürü)’ dan elde edilen veriler kullanılarak çoklu doğrusal regresyon analizi yöntemiyle arına ulaşan debiyi belirleyebilmek için bir denklem geliştirilmiştir. Geliştirilen denklemin % 83.5 belirlilik seviyesinde kullanılabileceği bulunmuştur.
Auxiliary ventilation is performed by carrying intake or return air in ducts. The
complete elimination of air leakage from or into the ducting system is impossible due to
duct quality and numerous joints in ducting system. The auxiliary ventilation systems
for long drivages often require the use of multiple fans. Fans are installed in series and
separated from each other in fixed or variable lengths. There are many methods
proposed for the analysis air flow problems in leaky ducts. Due to the lengthy
calculations, computers are often needed to conduct the analyses. In this study, a
method known as ‘‘series–parallel combination of the duct and leakage path’’ has been
introduced and a computer program has been developed based on this method.
In order to design the conditions of an auxiliary ventilated drivage, in situ
measurement have been made in Western Lignite Enterprises (GLI) OMERLER
underground coal mine (Turkey) and the related data necessary for this study was
collected. The developed program was tested using these data, and it was found that the
measured and calculated values are quite close.
The effective operational parameters governing auxiliary ventilation have been
investigated and the effects of these variables on the volume rate of air flow reaching
long drivage face have been examined by using linear regression analysis. Finally, it
was concluded that the increase of duct diameter has prime importance in achieving the
adequate air flow to the face and that for the auxiliary fans considered in this study the
selection of fan does not greatly affect the volume rate reaching the face in a long duct
line.
In addition, the related data have been obtained from the Turkish Hard Coal
Enterprises and an equation has been developed to determine the volume rate of airflow
delivered to the face by using multiple linear regression analysis. It has been found that the equation will be used the 83.5 % R2.