Bu tez çalısmasında Agır Ticari Vasıtalardaki (Kamyon) direksiyon sistemleri ve
elemanları, sistemin optimizasyonu incelenmistir.
Direksiyon kolonu optimizasyonu yapılırken maliyet ve zamanı en aza
indirgemek için ADAMS programı kullanılmıstır. IDEAS programında olusturulan
IGES 3 boyutlu modeller ADAMS programına atılmıs, dizayn sınır sartları konularak
simülasyonlar yapılmıstır.
Direksiyon kolonu ve direksiyon kutusu dizaynlarının ve buna baglı olarak araç
dinamigi karakteristiklerin ortaya konulması ve incelenmesi için hem objektif
(ölçümsel) hem de sübjektif (yorumsal) degerlendirmeler yapılmıstır.
Yapılan bu çalısmaların sonucunda, objektif ve subjektif degerlendirme
sonuçlarının dizayn parametre çıktılarını, ADAMS simulasyon degerlerini sagladıgı,
teyid ettigi görülmüstür.
Anahtar kelimeler: direksiyon sistemi, direksiyon sistemi optimizasyonu, araç dinamigi
karaktestikleri, hareketli bilya tipli direksiyon disli kutusu, ackermann geometrisi
In this thesis, a typical steering system and components of Heavy Commercial
Vehicles (Trucks) and also system optimisation has been studied.
A commercial software ( ADAMS) was used for optimisation. 3D IGES models
were created using IDEAS and they were imported to ADAMS. Under the specified
design boundary conditions, simulations were performed to evaluate dynamic results.
Both objective and subjective appraisals were performed to evaluate and
investigate the steering column, steering gear box design and related vehicle dynamics
characteristics
By this study, it is seen that the results of objective and subjective appraisals
results are verifying and approving the design parameters and ADAMS simulation
outputs.
Keywords: steering system, steering system optimisation, vehicle dynamic
characterictics, recirculating balls steering gearbox, ackermann geometry