Bu araştırma, ilköğretim kurumlarında yer alan bazı kurulların etkililiği ile
kurulların işleyişinde karşılaşılan güçlükleri belirlemek ve sorunlara ilişkin çözüm
önerileri geliştirmek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, örneklem olarak
2006–2007 eğitim-öğretim yılında Eskişehir ilinde yer alan Milli Eğitim
Müdürlüğü’ne bağlı merkez ilköğretim okullarından alt, orta ve üst sosyoekonomik
düzeyden rastlantısal yolla birer okul seçilmiştir. Araştırma verileri bu okullarda
görev yapan Eğitim Bölgesi Müdürler Kurulu üyeleri olan okul müdürleri ve Eğitim
Bölgesi Koordinatör Okul Müdürü, Öğrenci Davranışlarını Değerlendirme Kurulu
başkanları ve üyeleri, Yöneltme Öneri Kurulu başkanları ve üyeleri ile Zümre
Öğretmenler Kurulu başkanları ve üyeleriyle “Yarı Yapılandırılmış Görüşme
Tekniği” kullanılarak elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz
tekniği kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre; Eğitim Bölgesi Müdürler
Kurulunun prosedür fazlalılığı, birlikte çalıştıkları yerel yönetimler ve sivil toplum
kuruluşları ile sıkıntılar yaşanması ve kurulun bazı maddi imkânsızlıklar içinde
olması kurulun işlevselliğini olumsuz yönde etkilediği sonucuna ulaşılmıştır. Öğrenci
Davranışlarını Değerlendirme Kurulu, kurul kararlarının uygulanmada sıkıntılar
yaşadıklarını, velinin kurul kararlarına itiraz ettiğini, öğrenciye ceza verme
konusunda sorunlarla karşı karşıya olduklarını dile getirmektedir. Yöneltme Öneri
Kurulu uygulamalarında, öğretmenlerin okullarda yürütülen yöneltme çalışmaları
konusundaki ilgi ve bilgi düzeylerinin yetersiz olduğu, okullardaki psikolojik
danışman sayısının az olduğu, yöneltme tavsiyesinde bulunabilmek için gözlem
formlarının içeriğinin öğrenciyi çeşitli yönleriyle tanımada yetersiz olması ve
formların titizlikle doldurulmadığı saptanmaktadır. Zümre Öğretmenler Kurulunun
okulların fiziki yapılarından kaynaklanan bazı sıkıntılar yaşadığı, toplantılarının
sayısal olarak az olduğu, kurulda alınan kararların diğer zümre öğretmenlerine
sağlıklı bir şekilde duyurulmadığı görülmektedir.
This study is realized to determine the effectiveness of some committees in
primary schools and determine the difficulties in working of these committees and to
develop the solution suggestions for these problems. In this study, as a sample one
school from each socioeconomic level -low, middle, higher- was selected with
coincidence in Eskişehir in 2006–2007 educational year. Research data were
collected by using “semi structured interviewing method” on school directors who
are members of school districts principal committiee, coordinator school director,
chiefs and members of student behavior evaluation committee, guidance
recommendations committee and branch teachers committee. Analysing the data,
descriptional analysing technique was used.
According to the findings from the study: We reach the result that school
districts principals committee is negatively affected from too much procedure,
problems with local managements and civil society organizations they work together,
and material imposibilities. Student behavior evaluation committee has problems in
practicing committiee decisions, because students’ parents object the committiee
decisions and the committee has difficulties while giving punishment to student.
Guidance recommendations committee has problems because of the insufficiency of
information and interest level of teachers about directing studies, deficiency of guide
teachers, insufficiency of observation forms about recognizing students’ interests,
and filling the forms at random. We also see, branch teachers committee has
troubles because of the physical conditions of schools, limited numbers of meetings,
not informing other teachers about the committee decisions.