Bu çalısmada otomotiv sektöründe kullanılan küresel grafitli dökme demir
parçaların üretimine etki eden parametreler teorik olarak incelenmis, ultrasonik ses hızı
yöntemiyle tahribatsız kontrolü yapılmıstır. Mekanik ve metalografik incelemeler
yapılarak ultrasonik çalısmalarda elde edilen verilerle karsılastırılmıstır.
Karsılastırmalar sonucunda ultrasonik ölçümlerin iç yapıdaki ve grafit yapısındaki
değisimlere karsı hassas olduğu ve dolayısıyla mekanik özelliklerin bir göstergesi
olduğu anlasılmıstır.
Grafit kürelerinin yapısı ve yapıyı olusturan fazlar küresel grafitli dökme
demirin mekanik özelliklerinin belirlenmesinde yardımcı olabilmektedir. Ultrasonik Ses
hızı ölçüm teknikleriyle grafitlerin küreselliği, mikroyapıdaki fazlar ve mekanik
özellikler arasındaki iliski ile matris yapısının değisimi sonucu ultrasonik hızdaki
değisim ayrıntılı olarak ele alınmıstır.
Parçaların kalitesi ve proses kontrollerinin belirlenmesi ile küresel grafitli dökme
demirin mekanik özelliklerinin ayrımı için bu yöntem tercih edilebilmektedir.
In this study, some parameters of effected to the production of ductile iron parts
used in automotive sector in examined theoretically. As also studied those parts are
nondestructive evaluation with ultrasonic velocity method. In the same time made by
some mechanical and metallographical searches then matched to those obtained data.
As a result of this comparison that susceptible to changing of internal and graphite
structure of ultrasound measurement and consequently as a indicator of mechanical
features are understood.
Structure of graphite spheres and it’s phases are my be associated with
mechanical features of ductile iron. Spheroidal of graphites, phases of microstructures,
related with mechanical changing in matrix structure to consequences changing
ultrasonic velocity had to deal with detailed.
This method is may be preferred for quality control of automotive parts,
determination of it’s processing control and differentiation to mechanical Properties of
spheroidal graphite cast iron.