Bu araştırmada, sınıf öğretmenlerinin dijital kültür algılarına göre dijital
profillerinin belirlenmesi ve dijital kültür ortamı oluşturma ile ilgili görüşlerinin ortaya
konması amaçlanmıştır. Bu temel amaç doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin dijital
profillerinin cinsiyete, yaşa, mesleki kıdemine ve öğrenim durumuna göre anlamlı
farklılık gösterip göstermediği araştırılmıştır.
Yöntem: Araştırma nicel ve nitel araştırma yöntemlerinin beraber kullanıldığı
karma yöntemle gerçekleştirilmiştir; nicel veriler ölçme aracı ile nitel veriler ise yarı
yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Araştırmanın nicel boyutu için
örneklemini, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Eskişehir ili Odunpazarı ve Tepebaşı
merkez ilçelerinde görev yapmakta olan sınıf öğretmenlerinden küme örnekleme yoluyla
seçilen 646 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmada üçü dijital yerli, üçü dijital
melez, beşi dijital göçmen olan toplam 11 sınıf öğretmeni ise araştırmanın nitel
boyutunun çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri SPSS 21 paket
programı ile çözümlenmiş ve yorumlanmıştır. Nitel veriler ise betimsel analiz ile
çözümlenmiş ve elde edilen bulgular araştırma sorularına bağlı kalınarak yorumlanmıştır.
Bulgular: Araştırmanın nicel verilerinden elde edilen bulgular sınıf
öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun dijital melez, diğerlerinin büyük bir kısmının dijital
göçmen ve çok az bir bölümünün de dijital yerli olduğunu ortaya koymuştur. Ölçeğin alt
boyutları açısından ise sınıf öğretmenlerinin öğrenme ortamlarını düzenleme alt
boyutunda dijital melez, veli ve öğrenciyle iletişim kurma alt boyutunda dijital göçmen
ve kişisel ve mesleki gelişim alt boyutunda dijital melez özelliği gösterdiği belirlenmiştir.
Öğrenme ortamlarını düzenleme alt boyutu açısından sınıf öğretmenlerinin dijital
profilleri ve cinsiyet değişkeni arasında anlamlı farklılık görülürken, veli ve öğrenciyle
iletişim kurma alt boyutu açısından dijital profiller ve değişkenler arasında anlamlı bir
farklılık elde edilmemiştir. Kişisel ve mesleki gelişim alt boyutu açısından ise cinsiyet ve
2
yaş değişkenleri arasında anlamlı farklılık vardır. Sınıf öğretmenlerinin dijital kültür
kavramına ilişkin görüşleri incelendiğinde üç profilde bulunan her bir öğretmenin dijital
kültürle ilgili basit de olsa temel bilgilere sahip olduğu görülmektedir. Dijital göçmen
öğretmenler sınıf içerisinde dijital kültür ortamını oluşturmayı gerekli görmezken, dijital
melez öğretmenlerin bu kültürü oluşturma sürecinde hem geleneksel yöntemleri hem de
dijital araçları kullandıkları belirlenmiştir. Dijital yerli öğretmenler ise sınıf içerisinde
dijital kültür ortamını oluşturmanın gerekli olduğunu ve bunun için kendilerini sürekli
geliştirdiklerini belirtmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: Dijital kültür bağlamında sınıf öğretmenlerinin %73,4’ünün
hem dijital ortamı benimseyip hem de geleneksel yöntemleri kullanan dijital melez
özelliği gösterirken, %23,2’sinin dijital göçmen ve %3,4’ünün dijital yerli özelliği
gösterdiği sonucu elde edilmiştir. Dijital göçmen öğretmenler sadece video ve
görsellerden yararlanmak amacıyla dijital araçları öğrenme öğretme sürecine dahil
ederken, dijital melez öğretmenler hem geleneksel yöntemleri kullanıp hem de dijital
araçlardan yararlandıkları, dijital yerli öğretmenlerin ise dijital araçlar ve web 2.0 araçları
konusunda kendilerini geliştirerek bunları derslerinde genel olarak kullandıkları tespit
edilmiştir. Sınıf öğretmenlerinin teknolojiye ve dijital araçlara uzak olduğunu belirten
öğretmenler bunlarla ilgili daha fazla seminer ve hizmet içi eğitimlerin düzenlenmesi
gerektiğini belirtmişlerdir
In this research, it is aimed to determine the digital profiles of the
primary school teachers according to their digital culture perceptions and to reveal their
opinions related to creating a digital culture environment. For these basic purposes, it was
determined whether the digital profiles of teachers differ significantly according to
gender, age, years of seniority and educational status, and their views on digital culture
concept as sub-objectives.
Method: The research was carried out with a mixed method of quantitative and
qualitative methods using together; quantitative data were obtained by means of
assessment instrument, and qualitative data were obtained through semi-structured
interview. The sample for the quantitative dimension of the study was consisted of 646
primary school teachers, who were selected through cluster sampling from primary school
teachers working in Odunpazarı and Tepebaşı central districts of Eskişehir in the 2018-
2019 academic year. A total of 11 primary school teachers (three digital natives, three
digital hybrids and five digital immigrants), constitute the study group of the qualitative
dimension of the research. The quantitative data of the study were analyzed and
commented by using SPSS 21 package program. As the qualitative data were analyzed
by descriptive analysis, the findings obtained were commented by based on the research
questions.
Results: Findings obtained from the quantitative data of the study revealed that
the majority of the primary school teachers were digital hybrids, the majority of others
were digital immigrants and very few were also digital native teachers. In terms of the
sub-dimensions of the scale, it has been determined that the primary school teachers show
digital hybrid in the sub-dimension of arrangement of learning environments , digital
hybrid in the sub dimension of communication with parents and students, and digital
hybrid in personal and professional development sub-dimension. While there is a
4
significant difference between the digital profiles of the primary school teacchers and
gender variable, there isn’t significant difference between digital profiles and variables in
terms of sub-dimension of communication with parents and students. In terms of personal
and professional development sub-dimension there is a significant difference between
gender and age variables. When the opinions of the primary school teachers on the digital
culture concept were examined, it is seen that each teacher in the three profiles has basic
knowledge about digital culture in simple terms. While digital immigrant teachers do not
seem it necessary to create a digital culture environment in the classroom, it has been
determined that digital hybrid teachers use both traditional methods and digital tools in
the process of creating this culture. Digital natives teachers stated that it is necessary to
create a digital culture environment within the classroom and for this reason, they stated
that they constantly improve themselves.
Conclusion and Suggestions: In the context of digital culture, it was found that
while % 73.4 of the primary school teachers both has adopted the digital environment and
indicated the digital hybrid features using traditional methods, % 23.2 of them were
digital immigrants and % 3.4 of them showed digital native characteristics. While digital
immigrant teachers included digital tools in the teaching process only to take advantage
of videos and visuals, digital hybrid teachers used both traditional methods and benefited
digital tools, and digital native teachers developed digital tools and web 2.0 tools in
general. Teachers stating primary school teachers were far from technology and digital
tools stating more seminars and in-service trainings should be organized for these
teachers