Bu çalışmanın amacı, öğretmen ve yönetici görüşlerine göre, okul
yöneticilerinin dinleme becerilerine sahip olma derecelerini belirlemeye yönelik bir
inceleme yapmaktır.
Tarama modeli kullanılan bu araştırmada, Brandt, R., Brandt, J., Emmert, P.,
ve Emmert, V. (1992) tarafından geliştirilen, Shoho, A. R., Woods, J. ve Smith, P.
(2006) tarafından modife edilen ve Akan, A. (2011) tarafından uyarlanan “Dinleme
Uygulamaları Anketi [Müdürler ve Öğretmenler]” kullanılmıştır. Araştırmaya ait
verilerin toplaması sürecinde random örnekleme yöntemi kullanılmış, katılımcı
görüşlerinin, cinsiyet, meslekteki tecrübe ve okul türü değişkenlerine göre
irdelenmesiyle amacıyla parametrik ve parametrik olmayan analiz teknikleri
kullanılmıştır.
Katılımcıların “Dinleme Uygulamaları Anketi [Müdürler ve
Öğretmenler]”ne verdikleri yanıtların aritmetik ortalamaları incelendiğinde, anketin
toplamından alınan puanlar açısından, okul yöneticileri dinleme becerileri puan
ortalamalarının 3,50 (Genellikle) olduğu görülmüştür. Bunun yanında, yöneticilerin
çalıştıkları kurum türü ile okul yöneticilerinin dinleme becerilerine ilişkin algıları
arasında anlamlı bir fark olduğu, ilköğretim kurumunda çalışan okul yöneticilerinin,
yöneticilerin dinleme becerilerini daha yüksek düzeyde sergilediklerini düşündükleri
sonucuna ulaşılmıştır.
The aim of this study was to make a research aimed at determining the
listening skills of school principals according to the opinions of teachers and school
principals.
In this survey-modeled research, “Listening Practices Questionnare
(Administrators and Teachers)” which is developed by Brandt, R., Brandt, J.,
Emmert, P., Emmert, V. (1992), modified by Shoho, A. R., Woods, J. ve Smith, P.
(2006) and adapted into the Turkish by Akan, A. (2011) was used. Random sampling
method were used in the process of data collection of the survey; parametric analysis
and non-parametric analysis techniques were used in order to examine the opinions
of participants according to the gender, experience, school type variables. When
participants‟ answers to “Listening Practices Questionnare (Administrators and
Teachers)” were analyzed, it has been seen that in terms of scores taken from the
sum of the scale, the average point of school principals‟ listening skills is 3,50
(Usually).
Besides this, it was found that there was a significant difference found on the
school principals‟ perception of listening skills of school pricincipals according to
the type of institution they worked and that the school principals who work in
elemantary schools think that the school leaders have better communication and
listening skills. Keywords: Communication, listening skills, school principals.