Bu çalışmanın amacı, göreve yeni başlayan ilköğretim okulu öğretmenlerinin
görüşlerine göre ilköğretim okul yöneticilerinin sahip olması gereken vizyoner liderlik
özelliklerini araştırmaktır. Çalışma nitel araştırma yaklaşımıyla oluşturulmuştur. Nitel
araştırma desenlerinden araştırmanın doğasına uygun olan olgu bilim deseni kullanılmıştır.
Araştırmada araştırmacı tarafından hazırlanan beş açık uçlu sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış görüşme formu; amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Bu bağlamda, 2010-2011 eğitim öğretim yılında Eskişehir ili merkez ve ilçe
ilköğretim okullarında göreve yeni başlayan 10 öğretmenle görüşmeler gerçekleştirilmiştir.
Araştırmada, ilköğretim okulu öğretmenlerinin görüşlerine ilişkin olarak; okul yöneticisinin
disiplinli, hoşgörülü, samimi, araştırmacı, yenilikçi, lider, yaratıcı, yönetmeliğe hâkim, etkili
iletişim becerisine sahip, öğretmenlere ve öğrencilere rehberlik edebilen ve kendi
özelliklerinin farkında olan kişi olması gerektiği belirtilmiştir. Diğer taraftan okul
yöneticisinin vizyoner liderlik alanında yeterli olabilmesi için ikna kabiliyetinin yüksek, etkili
iletişim becerisine sahip, lider, karizmatik, paylaşımcı, yol gösteren, gerektiğinde risk
alabilen, hoşgörülü, yeniliklere açık, teknolojiyi takip eden ve kullanabilen, kendini sürekli
geliştirme çabası içinde olması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.
The purpose of this research was to investigate qualities of visionary leadership that
primary school administrator should have according to views of newly appointed primary
school teachers. Research has been created with qualitative designs. 'Science fact pattern'
which are appropriate to the nature of the research from qualitative research designs were
used. In study, it was used semi-constructed interview form which consisted of five open ended questions, prepared by researcher; of purposive sampling method, criterion sampling
method has been employed. In this context, the interviews were conducted with ten newly
appointed primary schools teachers in Eskisehir province centre and in 2010-2011 academic
years. In the research, it was indicated that school administrator should be disciplined,
tolerant, friendly, inquisitive, innovative, leader, creative, dominant of regulation, have
effective communication skills, can guide to teachers and students and should be aware of
their own properties with regard to views of primary school teachers. On the other hand, it
was reached the conclusion in order to be adequate in the field of visionary leadership of
school administrator, it must be having high convincing ability, effective communication
skills, leader, charismatic, sharing, guidance, taking risk if necessary, tolerant, open to
innovation, use and follow technology, to be in continuous self development effort. Key words: Visionary leadership, school administrator, teacher.