Bu araĢtırma, matematik eğitiminde kuantum öğrenme modelinin ilköğretim
yedinci sınıf öğrencilerinin akademik baĢarıları, matematiğe iliĢkin tutumları ve
kaygı düzeyleri üzerine etkisini incelemek amacıyla yapılmıĢtır.
AraĢtırma, 2010–2011 Eğitim ve Öğretim yılı ikinci döneminde toplam 56 tane
7.sınıf öğrencisi üzerinde Tekirdağ‟da gerçekleĢtirilmiĢtir. AraĢtırmada ön test- son
test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıĢtır. AraĢtırma sürecinde deney
grubunda kuantum öğrenme, kontrol grubunda ise yürürlükteki öğrenme yaklaĢımı
temel alınmıĢtır. AraĢtırma, haftada 4 saat olmak üzere toplam 28 ders saatini
kapsayan süre içerisinde gerçekleĢtirilmiĢtir.
AraĢtırmada veri toplamak için tutum, kaygı ölçeği ve araĢtırmacı tarafından
geliĢtirilen 22 soruluk çoktan seçmeli akademik baĢarı testi kullanılmıĢtır. Testler her
iki gruba da deneysel iĢlemden önce ve sonra uygulanmıĢtır. Analizlerde bağımsız
örneklemler t testi ve bağımlı örneklemler t testi kullanılmıĢtır. Ayrıca öğrenci ve
öğretmen günlükleri değerlendirilmiĢtir.
AraĢtırma sonucunda, Kuantum Öğrenme modelinin ilköğretim öğrencilerinin
akademik baĢarı, tutum ve matematiğe iliĢkin kaygı düzeyleri üzerine olumlu yönde
etkisinin olduğu görülmüĢtür.
This research has been carried out to analyse the effect of the quantum learning
model on the academic success, anxiety level and attitude towards Mathematics of
seventh grade students.
The research was carried out on the total 56 students at seventh grade in
Tekirdağ at the spring term of 2010-2011 academic year. The experimental pattern of
the research was based on pre-test and post-test control group model. In the process
of study, quantum learning was applied to the experiment group and being used
model was applied to the contol group. The research was completed in time of 28
lessons in total, 4 hours each week.
Attitude test, concern test and the test of academic achivement including 22
multiple- choice questions was developed by the researcher were used in order to
gather data. The tests were applied to each group as before and after experimental
process. In the research independent samples t test and paired samples t test were
used. Also, student and teacher journals were evaluated.
At the end of the research, it is determined that Quantum Learning Model has
positive effects on academic success, attitude and concern level.
Key Words: Quantum Learning, Mathematics Education , Academic Success,
Attitude, Anxiety.