Bu araştırma sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanım
düzeylerini ve eğitimde Web 2.0 uygulamalarının kullanımına ilişkin görüşlerini
belirlemeyi amaçlamıştır. Bu temel amaç doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin bilişim
teknolojileri kullanım düzeylerinin cinsiyete, yaşa, kıdeme, bilgisayar kullanım
düzeyine, internet kullanım oranına göre anlamlı farklılık gösterip göstermediği
belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 uygulamaları kullanım sıklıkları
belirlenerek bu uygulamalar konusundaki görüşleri ortaya konulmuştur.
Yöntem: Araştırmada nitel ve nicel verilerin beraber kullanıldığı karma
araştırma yöntemlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Nicel veriler ölçme aracı
ve anket ile nitel veriler ise yarı yapılandırmış görüşme formu ile elde edilmiştir.
Araştırmanın nicel basamağının çalışma grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında
Eskişehir ili merkez ilçeleri olan Odunpazarı ve Tepebaşı’nda görev yapan 442 sınıf
öğretmeni oluşturmaktadır. Yarı yapılandırılmış görüşme yapılan sınıf öğretmenleri ise
nitel bölümdeki araştırma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri yüzde,
frekans, Bağımsız Gruplar t testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Tukey testi ile nitel
verileri ise betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojileri kulllanım düzeyleri
cinsiyet, yaş, kıdem, bilgisayar kullanım düzeyi ve internet kullanım sürelerine göre
anlamlı bir farklılık göstermektedir. Sınıf öğretmenlerinin eğitim amaçlı en sık
kullandıkları Web 2.0 uygulamasının anlık mesajlaşma olduğu görülmüştür. Sınıf
öğretmenlerinin Web 2.0 uygulamaları konusunda kavramsal olarak yeterli bilgiye
sahip olmadıkları belirlenmiştir.
2
Sonuç ve Öneriler: Sınıf öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanım
düzeylerinin yüksek olduğu görülmüştür. Sınıf öğretmenleri eğitimde teknoloji ve Web
2.0 uygulamalarının kullanımını konusunda olumlu görüş bildirmişlerdir. Aynı
zamanda sınıf öğretmenlerinin mesleki gelişim için eğitimde teknoloji ve Web 2.0
uygulama kullanımını gerekli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenleri
teknolojinin eğitim sürecinde öğretmen ve öğrenciye olumlu yönde desteklediğini
belirtmişlerdir
In this study, it was aimed to determine the views of primary school
teachers about information technology usage levels and the use of web 2.0 applications
in education. It was determined whether primary school teacher’s information
technology competencies differ significantly by gender, age, seniority, computer use
level and internet usage rate ın accordance with the basic purposes. Primary school
teachers' the frequency of use Web 2.0 applications were determined and their thoughts
about the applications were investigated.
Method: In the research, descriptive sequential pattern was used which is a
mixed method using qualitative and quantitative data. Quantitative data were obtained
through assessment instrument and survey; qualitative data were obtained through semi structured interview form. The group of the quantitative level of the research consists of
442 primary school teachers working in the districts of Eskisehir, Odunpazarı and
Tepebaşı, in the 2019-2020 academic year. Primary school teachers who are semi structured interviewed form the research group in the qualitative part. In the research,
quantitative data were analyzed by percentage, frequency, Independent Groups t test,
One Way Variance Analysis, Tukey test and qualitative data were analyzed by
descriptive analysis method.
Results: According to the research findings, it is seen that the use of information
technology, technology literacy, technology integration and communication level of the
primary school teachers differ significantly according to gender. At the same time,
primary school teacher’s information technology usage competencies differ
significantly according to age, seniority, computer usage levels and internet usage times.
4
It was observed that primary school teachers the most frequently use instant messaging
applications from Web 2.0 tools for education. It has been determined that the primary
school teachers not having sufficient conceptual knowledge about Web 2.0 applications.
Conclusion and Suggestions: It has been detected that the primary school
teacher’s ability to use information technologies is high. Primary school teachers gave
a positive opinion about the use of technology and Web 2.0 applications in education.
In addition, it was concluded that the use of technology and Web 2.0 applications in
education is necessary for professional development. They stated that technology
supports teachers and students positively in the education process. Primary school
teachers stated that the technology positively supports the teacher and the student during
the education process