Bu arastırmanın amacı, ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenilmis çaresizlik
düzeylerini belirlemek ve öğrenilmis çaresizlik düzeylerinin öğrencilerin kisisel
değiskenlerine göre farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Arastırmanın
örneklemini Düzce il merkezinde bulunan ilköğretim okullarında öğrenim gören ilköğretim
ikinci kademe öğrencileri arasından küme örnekleme yöntemiyle seçilen 932 öğrenci
olusturmaktadır. Verilerin toplanması asamasında öğrencilere öncelikle kisisel özelliklerini
belirlemeye yönelik sorular sorulmus ardından Seligman ve arkadasları (1984) tarafından
gelistirilen, Türkçe’ye uyarlanması Aydın (1985) tarafından yapılan 48 maddelik “Öğrenilmis
Çaresizlik Ölçeği” ile Bindak (2005) tarafından gelistirilen 10 maddelik “Đlköğretim
Öğrencileri Đçin Matematik Kaygı Ölçeği” ni cevaplamaları istenmistir. Verilerin istatistiksel
analizinde bağımsız gruplar arası t-testi, varyans analizi, tukey çoklu karsılastırma testi ve
korelasyon analizi kullanılmıstır. Arastırmanın sonuçlarına göre; öğrencilerin öğrenilmis
çaresizlik ve matematik kaygı düzeylerinin orta düzeyde olduğu, öğrenilmis çaresizlik
düzeylerinin cinsiyet, sınıf, okul öncesi eğitim alma durumu, anne-baba eğitim düzeyine göre
farklılasmadığı, matematik basarı durumlarına göre ise farklılık gösterdiği ve öğrenilmis
çaresizlik ile matematik kaygısı arasında anlamlı bir iliskinin olmadığı bulunmustur.
The aim of this study is to identify level of learning helplessness of second grade
primary school students and also determine if this level of learning helplessness is different
according to students’ personal variable. The sample of this study is 932 second grade
primary school students in Düzce. In the test that is applied at the stage of data collection,
‘Learning Helplessness Scale’ with 48 items by Seligman& friends, ’Maths Anxiety Scale for
Primary School Students’ with 10 items by Bindak (2005) and questions for identifying the
personal caharacteristic is used in the first place. At statistical analysis of datas, t-test among
the independence groups, variance analysis, tukey multiple comparison test and correlation
analysis are used. According to results of the study, level of learning helplessness and maths
anxiety of the students are in mid level, level of learning helplessness does not differ for
gender, class, having preschool education, education level of parents and maths anxiety but
the succes of maths has seen.