In this study, spatial properties of neighbourhood market areas and their effects
have been taken up through the marketplace in Eskişehir. The purpose of study is to
examine the reason of marketplace transformation in Eskişehir from traditional street
markets to isolated market area and closed marketplace and then find different solutions
about this transformation. The study contains of five chapters, including the
introduction and conclusion. Each main chapters include conclusion subtitles.
The introduction chapter briefly explains the topic and the aim of the study, and
the second chapter contains the definitions of shopping buildings and historical
evolution; the description and classification of marketplace. In the third chapter,
information about the spatial properties of marketplace in Eskişehir is detailed. In this
way, marketplace documentation of Eskişehir is obtained for the first time. This chapter
of the study will be source for the probable studies about this subject in the future In
the fourth chapter contains processes of transformation of marketplaces at the present
time and different solutions Successful applications of marketplaces at different
geographies of the world is explained with samples.
In the conclusion chapter, it is emphasized that in the transformation process of
market place, traditional neighbourhood pattern is moving ahead to a certain limit and
closed promote progress by the obtain results. In this position, marketplaces is needed
different solutions,
Bu çalışmada, semt pazarlarının mekansal nitelikleri ve etki alanlarını, Eskişehir
kentinde bulunan pazaryerleri üzerinden ele alınmıştır. Çalışmanın amacı, Eskişehir
kentindeki semt pazarlarının, geleneksel sokak pazarlarından, çevreden yalıtılmış pazar
alanlarına ve kapalı pazaryerlerine dönüşümünün nedenlerini incelenmek ve bu
dönüşüme dair faklı çözüm önerileri getirmektir. Çalışma giriş ve sonuç bölümleri de
dahil olmak üzere beş bölümden oluşmaktadır. Her ana bölümün sonuna, bölüme
ilişkin sonuçlar, alt bölüm olarak eklenmiştir.
Giriş bölümünde, konunun kısaca tanıtılması, ikinci bölümde; alışveriş yapılarının
tanımları ve tarihsel gelişimleri, pazaryerinin tanımı, sınıflandırılması ve oluşumuna
etki eden faktörler incelenmiştir. Üçüncü bölümde; Eskişehir kentinde bulunan
pazaryerlerinin mekansal niteliklerine ayrıntılı bir şekilde yer verilmiştir. Böylece ilk
defa Eskişehir kentine ait bir pazaryeri envanteri oluşturulmuştur. Bu bölümün daha
sonra yapılacak çalışmalar için bir kaynak oluşturması istenmiştir. Dördüncü bölümde
pazaryerlerinin günümüzde geçirdiği dönüşüm süreçleri ve farklı çözüm önerileri
incelenmiştir. Yeryüzünün farklı coğrafyalarındaki başarılı pazaryeri çözümlemeleri,
örnekler verilerek anlatılmıştır.
Sonuç bölümünde ise elde edilen sonuçlar doğrultusunda, semt pazarlarının,
geleneksel sokak dokusundan koparak bir dönüşüm süreci geçirdiği, belirli bir
sınırlanma ve kapalılaşmaya doğru ilerlediği ve bu durumun farklı çözümlemelere
ihtiyaç duyduğu vurgulanmıştır.