Bu çalışmanın amacı üniversite öğrencilerinin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin farklı değişkenlere göre incelemektir ve Erasmus+ Prog-ramından yararlanmış olan ve yararlanmamış olan öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve etnikmerkezcilik düzeylerini karşılaştırmaktır.
Yöntem: Bu araştırma nicel araştırma yöntemleri kapsamında gerçekleştirilmiş-tir ve tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenin kapsamı 2018-2019 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Eskişehir Osmangazi Üniversitesi ve Anadolu Üniversite-sinde öğrenim gören lisans öğrencileridir. Araştırmanın örneklemi, amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen, her iki üniversitenin İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi ve Eğitim Fakültesi’nden 323 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler, Kültürlerarası Duyarlılık ve Etnik merkezcilik Ölçeklerinin uygulanması ile elde edilmiştir ve SPSS 20 istatistik programı kullanılarak gerekli analizler yapılmıştır.
Bulgular: Araştırmadan elde edilen bulgular öğrencilerin kültürlerarası duyarlı-lık ve etnikmerkezcilik düzeylerinin Erasmus+ Programına katılım da dahil farklı de-ğişkenlere göre de anlamlı farklılıklar gösterdiği yönündedir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırmada öğrencilerin kültürlerarası duyarlılık ve etnik merkezcilik düzeylerinin Erasmus+ katılımına göre büyük farklılık gösterdiği ortaya konulmuştur. Bu durumda gerek yerel gerekse küresel anlamda demokrasiye olan ihti-yaç nedeniyle de bu türden uluslararası uygulamaların dünyadaki tüm toplumlar için bir ihtiyaç olduğu düşünülebilir
The purpose of this study is to examine the intercultural sensitivity and ethnocentrism levels of university students according to different variables and to determine the contributions of Erasmus Program to postmodern education by comparing the levels of intercultural sensitivity and ethnocentrism among students who have bene-fited from Erasmus+ and not benefited from the Erasmus Program.
Method: This research was conducted within the scope of quantitative research methods and the survey model was used. The scope of this research universe are the students, who studying at Eskişehir Osmangazi University and Anadolu University dur-ing the spring term of 2018-2019 academic year. The sample of the study consists of 323 students, who had been selected by deliberate sampling method from the Faculty of Economics and Administrative Sciences and the Faculty of Education of both Eskişehir Osmangazi and Anadolu Universities. The data were obtained by applying the Intercul-tural Sensitivity and Ethnicity Scales and the essential analyzes were made by using the SPSS 20 statistical program.
Results: According to the findings of the study, the intercultural sensitivity and ethnocentrism levels of the students show significant differences, according to the par-ticipation variable of Erasmus + Program and with other variables. Conclusion and Suggestions: In this research, it was revealed that the inter-cultural sensitivity and ethnicity levels of the students differed significantly according to Erasmus + participation. In this case, because of the need for democracy both locally and globally, such international practices may be considered as a need for all societies in the world