Modernist sanatçı, Picasso’nun resimlerini, söz düzleminde yazıya geçiren Banville ile
bir kitap sanatı olarak anılan Eski Türk-Osmanlı sanatının minyatürlerini, günümüz yazınının
sorunlarıyla buluşturan Pamuk’un, romanları arasında yapılacak karşılaştırmanın merkezinde,
edebiyat-resim ilişkisine açıklık getiren “imge” kavramı yer alır. “Edebiyat-Resim İlişkisi: John
Banville (Mavi Gitar) ve Orhan Pamuk (Benim Adım Kırmızı) Örneği” olarak adlandırılan bu
çalışmada, metinlerarasılığın tezlerinin, sanatta temsil sorunlarıyla buluşturularak ele alınması
amaçlanmaktadır. Banville ve Pamuk’un sanatçı romanlarına özgü (Küntslerroman) bir
yaratma sorunsalıyla buluşturdukları Mavi Gitar ve Benim Adım Kırmızı’da yazarlığın
serüveniyle ilişkilendirilen “Ekfrasis”, sanatçının kuramsal gerçekliğiyle buluşmasını olanaklı
kılan, göstergesel karşıtlıkları giderebilmenin bir unsuru olarak yer alır. Ekfrasis yöntemiyle ele
alınacak tezin amacı, nesneyi şematik düzlemde kavramsallaştırarak sunan Picasso’nun
resimleriyle, nesneyi, iki boyutlu resimsel düzlemde, gösterge değeriyle buluşturarak
betimleyen nakkaşın ortaya koydukları tezleri, yazı estetiğinin bir özelliği olarak modernist
sanata ilişkin bir etki uyandırıp, uyandırmadığı, resimlerin, öznelliği taşıyıp taşımadığı
varsayımına dayanır
On the center of the comparison between the novels of Banville, who transcribes modern
painter, Picasso’s paintings into writing and Pamuk, who links Turkish-Ottoman book of art of
miniatures to the current problematics in writing, lies the concept of “image” clarifying the
relationship between literature and painting. The aim of this thesis “The Relationship Between
Literature and Painting: Examples of John Banville’s The Blue Guitar and Orhan Pamuk’s My
Name is Red” is to bond intertextuality and representation issues in art. In Künstlerromanen
(artist’s novel) The Blue Guitar and My Name is Red, respectively Banville and Pamuk relates
the problematic of creation to the journey of the writer and ekphrasis becomes an element of
eliminating semiotic contrasts which enables the artist meet with the theoretical reality. The
aim of the thesis with the methodology of ekphrasis, is to find out whether miniaturist creates
an effect of modernism and paintings have a hint of subjectivity, comparing Picasso paintings
which conceptualize the object in a schematic level to miniatures linking the semiotic value on
a two- dimensional level