This research is carried out with the aim of investigating the effect of Computer-assisted teaching method in science and technology education to the concept knowledge and attitude towards lesson sixth grade students of primary education.
This research is applied in 2009-2010 academic year at spring term on the total 55 students in 6/A and 6/B of EskiĢehir Atatürk Primary Education School in the Alpu. In the research pre and post test with control group experimental model was used. Subjects in
“Mass and weight”, “The material‟s building and their quality” and “ Electricity in our life” units were designed according to Computer-assisted teaching method applications; lesson plans and presentations were developed. Groups have been chosen randomly. Students of experimental and control groups were tried to make equal due to variables (such as gender, what if has computer, what if has own room, grade, exam results). All groups were taught four hours per week, thirty eight hours in total.
Mass and weight concept test consisted of 15 multiple choice questions, The material‟s building and their quality concept test consisted of 22 multiple choice questions and Electricity in our life concept test consisted of 14 multiple choice questions, were developed by researcher. “Personal Ġnformation Form”, concept tests and an attitude test were used to collect data in the research. Test were given as pre-test and final test to both groups before and after experimental process. In experimental group Computer-assisted teaching method was used and in control group constructivist model based on and was used. After the experimental process tests were used as post test and the data were analyzed by SPSS 13 program with t-test in dependent groups and paired samples t-test.
At the end of the research , it is determined that Computer-assisted teaching method has positive effects on concept knowledge; however, computer assisted teaching method has no effects on attitudes.
Bu araştırma, fen ve teknoloji eğitiminde bilgisayar destekli öğretimin (BDÖ) ilköğretim altıncı sınıf öğrencilerinin kavram bilgileri ve tutumları üzerine etkisini araştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırma, 2009-2010 eğitim ve öğretim yılı ikinci döneminde Eskişehir ili Alpu ilçesindeki Atatürk Ġlköğretim Okulunda öğrenim görmekte olan 6/A ve 6/B öğrencileri olmak üzere toplam 55 öğrenci üzerinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma ön test- son test kontrol gruplu deneysel modelde yapılmıştır. “Kütle ve Ağırlık”, “Maddenin Tanecikli Yapısı” ve “Yaşamımızdaki Elektrik” üniteleri kapsamında yer alan konular, bilgisayar destekli öğretim yöntemine göre tasarlanmış, ders planı ve sunumlar geliştirilmiştir. Deney ve kontrol grupları yansız olarak seçilmiştir. Deney ve kontrol grubu öğrencileri farklı değişkenler açısından (cinsiyetleri, kendilerine ait odaları olup olmaması, bilgisayarı olup olmaması, karne notları, sınav notları) eşitlenmeye çalışılmıştır. Araştırma, haftada 4 saat olmak üzere toplam 38 ders saatini kapsayan süre içerisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından 15 soruluk çoktan seçmeli Kütle ve Ağırlık Kavram Testi, 22 soruluk çoktan seçmeli Maddenin Tanecikli Yapısı Kavram Testi ve 14 soruluk çoktan seçmeli Yaşamımızdaki Elektrik Kavram Testi geliştirilmiştir. Araştırmada kişisel bilgi formu, kavram testleri ve tutum ölçeği kullanılmıştır. Testler her iki gruba da deneysel işlem öncesi ön test ve deneysel işlem sonrası son test olarak uygulanmıştır. Araştırma sürecinde deney grubunda bilgisayar destekli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise mevcut uygulama temel alınmıştır. Deneysel işlem sonrasında veriler SPSS 13 programında analiz edilmiştir. Analizlerde bağımsız t-testi ve ilişkili örneklemler t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, Bilgisayar Destekli Öğretim yönteminin fen ve teknoloji dersinde kavram bilgi düzeylerine etkisinin olumlu yönde olduğu, tutuma ise etkisinin olmadığı görülmüştür