Bu çalışmada Batı Trakya Müslüman Azınlığa uygulanan eğitim sistemi,
yaşanan problemlerin belirlenmesi, Azınlık ilkokullarının eğitim kalitesi ve yeterliliği,
Azınlık mensubu öğretmenlerin mezun oldukları kurumun özellikleri, Azınlık
ilkokullarında uygulanan iki dilli eğitimin öğrencilerde ne gibi sorunlara yol açtığı ve
eğitim sisteminin yasal çerçevesine ilişkin bir durum çalışması yapılması amaçlanmıştır.
Yöntem: Bu araştırmada çalışma yöntemi olarak nitel yöntem ve araştırma deseni
olarak durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemi ile
belirlenmiştir. Araştırma kapsamında Yunanistan Azınlık ilkokullarında aktif görev alan
2 öğretmen ve 1 idareci öğretmen, Azınlık ilkokullarından emekli 2 öğretmen ve yine
Azınlık ilkokulu mezunu 3 öğrenci olmak üzere toplam 8 görüşme gerçekleştirilmiştir.
Bu çalışma kapsamında yapılan yarı yapılandırılmış görüşmeler uzman görüşü alındıktan
sonra gerçekleştirilmiştir. Görüşmeler içerik analizi yöntemi ile incelenmiş, daha sonra
tema ve kategorilere ayrılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşmelere ek olarak doküman
analizi kapsamında Azınlık eğitimi ile ilgili raporlar incelenmiştir.
Bulgular: Araştırma sonucu elde edilen bulgularda Yunanistan’da zorunlu eğitim
içerisinde anaokulu eğitiminin yer aldığı ve Azınlıklara ait anaokullarının bulunmadığı
görülmüştür. Öğrencilerin ikinci dil olan Yunancayı öğretmen kaynaklı nedenler ile eksik
öğrenmeleri öğrencilerde kötü etkilere neden olduğu, Azınlık ilkokullarında verilen
eğitimin ortaöğretim ve sonrası için yeterli olmadığı, Azınlık ilkokuluna giden öğrenciler
ile çoğunluk ilkokuluna giden öğrenciler arasında Yunanca kaynaklı farklar bulunduğu,
Azınlık ilkokullarında sorunların bulunduğunu ancak bu sorunların sadece okul kaynaklı
olmadığı, Batı Trakya’da bulunan eğitim problemlerinin uzun yıllardır sürmekte olduğu
ve çözülemediği, Azınlık ilkokullarına öğretmen yetiştiren tek kurumun Selanik Özel
Pedagoji Akademisi olması Azınlık ilkokulu öğretmenlerinin yükseköğretim düzeyinde
eğitim alacakları başka bir kurum bulunmamasını eksiklik olarak belirtildiği görülmüştür.
2
Azınlık eğitimini iyileştirmek ve ileriye taşınmak için iki devletin de çabasının olması
gerektiği, iki dilli eğitimin zekayı ve öğrencinin yaratıcılığını geliştirdiği, öğrenciye iki
kültürü birden öğretmesinin avantaj olduğu, iki dilli eğitimin yeterli ve kaliteli verildiği
zaman avantajlı olduğu, Azınlık ilkokullarında verilen iki dilli eğitimde bir dilin eksik
kalması durumu dezavantaj olarak nitelendirildiği görülmüştür. Azınlıkların kendi
haklarını savunmaları ve kendilerini ifade etmek için gerekli olduğu görülmüştür. Azınlık
ilkokullarında okutulan Türkçe programının öğretmenlere belirtilmediği, Azınlık
ilkokullarında her iki dilde de izlenen ders programında bazı sıkıntıların bulunduğu,
Azınlık ilkokullarında materyal eksikliği bulunması ve ders kitaplarının eksikliği Azınlık
öğrencilerinin eğitiminde en önemli problemlerden biri olarak görülmektedir. Azınlık
ilkokullarında verilen eğitimin kalitesi ve yeterliliğinin istenen düzeyde bulunmadığı,
eski Selanik Özel Pedagoji Akademisi mezunu öğretmenlerin yeterliliği sağlayabilmeleri
için yaz aylarında eğitim almaları gerektiği vurgulanmaktadır. Azınlık İlkokullarında
görev yapan öğretmenlerin Türkçe veya Yunanca her iki dilde de eğitim verdikleri
dersler, öğretmenlerin eğitimde eksik kalmasından kaynaklı öğrencilere yeterli derecede
fayda sağlamadığı görülmüştür. Azınlık mensubu aileler geçim sıkıntısı nedeni ile eğitim
konusunda duyarsız kaldıkları ve çocuklarının eğitimine yeterli zaman ayıramadıkları
görülmüştür.
Sonuç ve Öneriler: Azınlık ilkokullarının iki dilli eğitim vermesinin önemi ve
Azınlık mensuplarının kendi kimlikleri, kültürleri, örf ve adetlerin korunmasında önemli
bir yere sahip olduğu, Azınlık ilkokullarının öğrencilere iki dilde de gereken katkıyı
sağlamadıkları, Azınlıklara ait yüksek öğretim kurumlarının bulunmaması nedeni ile
Azınlık mensuplarının eğitimlerini başarılı bir şekilde devam ettirmek adına Yunanca
dilini iyi bir sevide bilmeleri gerektiği, şehir ve köy ilkokulları arasında ayrım
yapılmaması ve her okula eşit imkanların sağlanması, Azınlık anaokullarının
bulunmaması temel eğitimde eksiklik yarattığı ve Azınlık anaokullarının açılması
gerektiği, öğretmen yeterliliğinin istenen düzeyde bulunmaması sonucunda Azınlık
ilkokullarında bulunan kitap ve materyal eksikliğinin giderilmesi, Azınlık ilkokulları
eğitim programında bulunan eksikliklerin giderilmesi, eğitim yeterliliğinin istenen
düzeyde bulunmadığı, Azınlık mensubu ailelerin kendilerini geliştirmeleri gerektiği
Azınlık eğitiminin iyileştirilmesi konusunda sunulabilecek öneriler arasında yer
almaktadır
İn this study we will talk about The Western Thrace Muslims Minority
the applied education system, determination of the problems experienced, the education
quality and competence of the minority primary schools, the characteristics of the
institution from which the minority teachers graduated, what kind of problems bilingual
education applied in minority primary schools causes students and the legal framework
of the education system. is intended to be done.
Method: In this study, the qualitative method as the study method and the case
study as the research design were used. The study group was determined by purposeful
sampling method. Within the scope of the research, a total of 8 interviews were
conducted, including 2 teachers and 1 administrative teacher actively working in Greek
Minority primary schools, 2 retired teachers from Minority primary schools and 3
students were graduated from Minority primary school. Semi-structured interviews
conducted within the scope of this study were carried out after obtaining expert opinion.
The interviews were analyzed with the content analysis method and then divided into
themes and categories. In addition to semi-structured interviews, reports on Minority
education were examined within the scope of document analysis.
Results: According to the findings obtained as a result of the research, it was seen
that pre-school education is included in compulsory education in Greece and there are no
pre-school belonging to minorities. Students' incomplete learning of Greek, the second
language due to teacher-induced reasons, causes bad effects on students, the education
given in Minority primary schools is not sufficient for secondary education and beyond,
there are differences between students who attend Minority primary schools and students
who attend primary schools due to Greek, there are problems in Minority primary schools,
but these problems are it has been observed that the education problems in Western
5
Thrace have been ongoing for many years and have not been solved, the only institution
that trains teachers for Minority primary schools is the Thessaloniki Private Pedagogy
Academy, and that there is no other institution where teachers of Minority primary
schools will receive education at higher education level. It is necessary for both states to
strive to improve Minority education and move forward, bilingual education develops
intelligence and student creativity, it is advantageous to teach two cultures to the student,
it is advantageous when bilingual education is provided with sufficient and quality, a
language in Minority primary schools it has been observed that the lack of it is considered
as a disadvantage. It has been found that Minorities are necessary to defend their rights
and to express themselves. One of the most important problems in the education of
Minority students is that the Turkish curriculum taught in Minority primary schools is not
specified to teachers, there are some problems in the curriculum in both languages in
Minority primary schools, the lack of material in Minority primary schools and the lack
of textbooks. It is emphasized that the quality and competence of education provided in
Minority primary schools is not at the desired level, and teachers who are graduates of
the former Thessaloniki Private Pedagogical Academy should receive training in the
summer months in order to achieve their competence. It has been observed that the
courses in which teachers working in Minority primary schools teach in both Turkish and
Greek languages do not provide enough benefit to the students due to the lack of teachers
in education. It has been stated that the families belonging to the Minority are insensitive
to education due to financial difficulties and that they cannot spare enough time for the
education of their children.
Conclusion and Suggestions: The importance of Minority primary schools to
provide bilingual education and that members of the Minority have an important place in
the protection of their identities, cultures, customs and traditions, Minority primary
schools do not provide the necessary contribution in both languages, Since there are no
higher education institutions belonging to Minorities, members of the minority should
have a good knowledge of the Greek language in order to continue their education
successfully, there should be no distinction between city and village primary schools and
equal opportunities should be provided to every school, the absence of Minority pre schools creates a deficiency in basic education and Minority pre-schools should be
opened, lack of level of teacher competence, eliminating the lack of books and material
in Minority primary schools, eliminating the deficiencies in the education program of
Minority primary schools, educational competence is not at the desired level, Minority
6
families should improve themselves, it is among the suggestions that can be presented to
improve Minority education