Bu çalışmanın amacı ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin öğrenmeyi
öğrenme beceri düzeylerini ve beceri düzeylerinin akademik başarılarına etkisini
ortaya koymaktır. Çalışmada öğrencilerin öğrenmeyi öğrenme beceri düzeylerinin
belirlenmesinde tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi Kütahya il
merkezinde bulunan faklı sosyoekonomik düzeylere sahip öğrencilerin bulunduğu
dokuz (9) ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 1177 öğrenciden
oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak duyuşsal beceriler ve bilişsel
beceriler olarak iki (2) ana boyut ve on (10) alt boyuttan oluşan öğrenmeyi öğrenme
beceri ölçüm testi kullanılmıştır.
Verilerin çözümlenmesi beş temel aşamada gerçekleştirilmiştir. Testin
duyuşsal beceriler ölçeği 7’li Likert sistemiyle puanlandırılmıştır. Öğrencilerin
genel olarak öğrenmeyi öğrenme düzeylerini belirlemek amacıyla alt ölçeklerin
ortalama ( X ) ve standart sapma ( SS ) puanları hesaplanmış; değişkenlere ilişkin
farkındalık durumun belirlenmesinde tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Tukey
Testi ve t-testi kullanılmıştır. Ayrıca ölçeğin boyutları ile akademik başarı ölçütleri
arasında ilişkinin varlığı ve değişkenlerin birbirini düzeyde yordadığının tespiti için
Pearson Çarpım Moment Korelasyon Analizi ve Basit Doğrusal Regresyon Analizi
uygulanmıştır. Uygulanan analizler sonucunda elde edilen bulgular dört temel
boyutta ele alınmıştır. Bulgular incelendiğinde aşağıdaki sonuçlar elde edilmiştir. Genel olarak incelendiğinde öğrencilerin genel olarak öğrenmeyi öğrenme
düzeylerinin ortalamanın üzerinde bulunduğu belirlenmiştir. Ayrıca akademik
yönden daha başarılı olan öğrencilerin öğrenmeyi öğrenme becerilerinin daha
gelişmiş olduğu yargısına varılmıştır.
Farklı değişkenler açısından incelendiğinde; cinsiyet değişkeni açısından
bilişsel beceriler ölçeğinden elde edilen sonuçlara göre tüm boyutlarda erkek
öğrencilerin kız öğrencilerden daha üstün beceriye sahip olduğu belirlenmiştir. Sınıf
düzeyi değişkeni açısından, 7. Sınıf öğrencilerinin 8. Sınıf öğrencilerinden duyuşsal
beceriler açısından daha üstün, bilişsel beceriler açısından ise daha düşük seviyede
olduğu tespit edilmiştir. Sosyoekonomik düzey açısından ise bilişsel beceriler alt
boyutlarında farklılıkların hepsinin sosyoekonomik düzeyi daha yüksek olan
okulların lehine olduğu görülmüştür.
Akademik başarı ölçütleri ile duyuşsal beceriler ölçeği boyutları arasındaki
en yüksek ilişkinin Öğrenme ve Çalışma Alışkanlıkları boyutunda, bilişsel beceriler
ölçeği boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde ise en yüksek ilişkilerin Aritmetik
Đşlemler ve Değişkenlerin Kontrolü boyutlarında olduğu görülmüştür.
Akademik başarı ölçütü değişkenlerini en yüksek düzeyde yordayan
(açıklayan) boyutun Okul ve Birey boyutu olduğu görülmüş, bilişsel becerilerle en
iyi açıklanabilen akademik başarı ölçütünün ise YBP olduğu tespit edilmiştir.
The purpose of this study is to state the level of skills of second grade
primary school students on learning to learn, and to present the effect of their skill
levels on their academic success. Screening model was used to determine level of
skills of students on learning to learn. The sampling of study is composed of 1177
students in total, studying in nine (9) primary schools, in the center of Kutahya
province where students have different socioeconomic levels. A skill measurement
test on learning to learn has been utilized, which consists of two (2) main
dimensions on perceptional skills and cognitive skills, and ten (10) sub-dimensions,
as a means of data collection in the study.
Analysis of the data has been performed in five basic steps. The perceptional
skills of the test has been scored by a 7-scale Likert system. Mean ( ) and standard
deviation (SD) scores of the sub-scales has been calculated in order to determine the
learning to learn levels of students in general; a one-way analysis of variance
(ANOVA), Tukey's Test and t-test have been used to determine the differences and
where these differences lay. In addition, the Pearson Product Moment Correlation
Analysis and Simple Linear Regression Analysis has been applied to determine the
presence of a relation between dimensions of the scale and academic success
criteria, and to determine whether the study variables predict the academic success.
The findings obtained as a result of the applied analysis has been discussed in four
basic dimensions. The following results has been obtained, after the results had
been examined. In general, the levels of students on learning to learn are above average.
Furthermore, it's concluded that skills of the academically successful students on
learning to learn were relatively more advanced.
In terms of different variables; according to the results obtained from the
cognitive skills criteria in terms of the gender variable, it's determined that male
students have rather advanced skills than female students, in all dimensions. In
terms of the grade levels, it's determined that the 7th Grade students are superior
than 8th Grade students in terms of the perceptional skills, and have lower skills in
terms of the cognitive skills. And for the socioeconomic levels, all of the differences
in the sub-dimensions of cognitive skills were in favor of the schools with a higher
socioeconomic level.
It's been observed that the highest correlation between the dimensions of
academic success criteria and the perceptional skills criteria, is at the Learning and
Studying Habits dimensions, and for the correlation on cognitive skills dimensions,
it's at the Arithmetic Operations and Control of Variables dimensions.
It's also observed that the dimension which predicts (explains) the academic
success criteria variables most, was the School and Individual dimension, and it's
also determined that the academic success criteria, which can be explained by
cognitive skills, was the YBP. Key words: Learning to learn, academic success, primary education