Bu tezde, sanat ve felsefenin geçmişten günümüze ayrılmaz birlikteliğinden
hareket edilerek bir kavram olarak seçilen tekerrür üzerinden bu iki disiplinin
postmodern durumda birbirini besleyip beslemediği ele alınmıştır. Fotoğrafın
icadıyla başlayan kopyaların sonsuz çoğaltılabilirliği, sanat ortamında hazır-nesne
kullanımı, sanayi devrimiyle başlayan seri üretim çağı ve dolayısıyla aşırı üretim;
ayrıca, simülasyon teknolojileriyle hayatın büyük bir bölümünü kaplayan ekranlar
gibi fenomenlerde kavramsal açıdan tekrar ve temsillerle karşılaşılması böyle bir
araştırmayı gerekli kılmıştır. Böylelikle, bu çalışmada, postmodern sanat üretimi
yaklaşımlarında ve postmodern felsefede “tekerrür” kavramının işlenişi üzerinde
durulmuştur.
Tekrar ile ortaya çıkan fark, geçici aynılıklar, tekrar oluşlar ve döngüleri
tanımlayan tekerrür kavramı, modernizmden postmodernizme evrilen çerçevede
incelenerek bahsedilen durumun, günden güne ‘post’laşan teknolojisindeki ya da
flulaşan sınırlarındaki üretimlerde karşılığı aranmıştır. Modern sonrası süreç
içerisinde sanat ve felsefe alanlarında literatür taraması yapılarak ulaşılan veriler bu
tezin oluşmasına zemin hazırlamıştır.
Çalışma sürecinde, postmodern sanat üretimi yaklaşımları içerisinde
tekerrürün kendine geniş bir zemin bulduğu bilgisine ulaşılmasının yanı sıra
postmodern felsefede, düşünürlerin metinlerinde de bu kavramın farklı açılardan
değerlendirildiği görülmüştür. Bu bağlamda, Friedrich Nietzsche’nin Ebedi Dönüşü,
iii
Gilles Deleuze’ün Fark Felsefesi ve Jean Baudrillard’ın Simülasyon kuramı ile
tekerrür kavramı arasında güçlü ilişkilerin bulunduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, sanat
ve felsefe ilişkisi içerisinde değerlendirilen tekerrür, meydana getirilen bir video
çalışmasıyla desteklenerek bu üretimin biçim, anlam ve analizine yer verilmiştir
This thesis discusses whether these two disciplines feed each other in the
postmodern state through the repetition chosen as a concept based on the inseparable
unity of art and philosophy from past to present. Endless reproducibility of copies
starting with the invention of photography, the use of ready-object in the art
environment, the era of mass production starting with the industrial revolution, and
therefore overproduction as well as the conceptual repetition and representation of
phenomena such as screens that cover a large part of life with simulation
technologies made this research necessary. Thus, this research studies the concept of
"repetition" in postmodern art production approaches and postmodern philosophy.
The concept of recurrence, which defines the difference, temporary identities,
re-occurrences and cycles that occur with repetition, has been examined in the
framework evolving from modernism to postmodernism, and the equivalent of the
situation in question has been sought in productions in 'post' technology or
fluctuating boundaries. The data obtained by reviewing the literature in the fields of
art and philosophy in the post-modern period established the ground for the
formation of this thesis.
Throughout the study, it was learned that repetition found a wide ground
within the postmodern art production approaches. In addition, it was seen that this
concept was evaluated from different perspectives in the texts of thinkers in
v
postmodern philosophy. In this context, it has been determined that there are strong
relationships between Friedrich Nietzsche's Eternal Return, Gilles Deleuze's
Philosophy of Difference, and Jean Baudrillard's Simulation theory and the concept
of repetition. In addition, the repetition, evaluated in the relationship between art and
philosophy, is supported by a video work created, and the form, meaning and
analysis of this production are included