Bir şehir markası yaratmak, şehrin ekonomik açıdan değer kazanması, yaşam
kalitesinin arttırılması, tanınırlığının arttırılması ve fark yaratarak diğer şehirlere
örnek olması bakımından önem taşımaktadır. Bir marka yaratmak ve kent kimliğini
yansıtmak adına başvurulan sanat ve tasarım dalları arasında yer alan grafik tasarım,
görsel iletişimi sağlamadaki rolü ile markalaşma sürecinin temel araçları arasındadır.
Bu çalışmada Eskişehir’in markalaşması adına sahip olduğu kültürel, coğrafi, tarihi
değerleri bir dil birliği içerisinde tasarıma aktarmak ve kent kimliğinin oluşmasına,
gelecek nesillere aktarılmasına katkı sağlanması amaçlanmıştır. Bu temel amaç
doğrultusunda öncelikle, Eskişehir’in kent kimliğini yansıtan hediyelik eşya
tasarımlarında kullanılan malzeme, özgünlük, estetik zenginlik, tekniğe ve
malzemeye uygunluk, işlevsellik gibi kıstaslara göre değerlendirilmiştir. Bu
değerlendirmeler ışığında Eskişehir’in kent kimliğini yansıtacak kültürel, coğrafi,
tarihi özelliklerini ele alan alternatif grafik ürünler tasarlanmıştır.
Araştırmanın ve araştırma kapsamında üretilen tasarımların, Eskişehir’in
markalaşması sürecinde şehrin kültürel değerleri hakkında farkındalığın arttırılması,
kent kimliğinin gelecek nesillere aktarılarak, geçmiş ile günümüz arasında bağ
kurulabilmesi ve ekonomik bir değer yaratabilmesi bakımından önem taşıdığı
düşünülmektedir. Çalışma kapsamında üretilen tasarımlar dijital kolaj tekniği ile
hazırlanmıştır. Tasarımlar oluşturulurken Eskişehir’i temsil eden ve kent kimliğini
yansıtan unsurlara yer verilerek, üretim süreci 15 çalışma ile sınırlandırılmıştır.
Hazırlanan tasarımlar aynı zamanda kartpostal, kitap ayracı, afiş, takvim, bez çanta
gibi çeşitli grafik tasarım ürünlerine dönüştürülmüştür
Creating a city brand is important in terms of gaining economic value of the
city, increasing the quality of life, increasing the recognition and making an example
to other cities by making a difference. Graphic design, which is one of the branches
of art and design applied for creating a brand and reflecting the identity of the city, is
one of the basic tools of branding process with its role in providing visual
communication. In this study, it is aimed to transfer the cultural, geographical and
historical values of Eskişehir to the design and to contribute to the formation of
urban identity and future generations. For this purpose, first of all, souvenir designs
that reflect Eskişehir's urban identity were evaluated according to the criteria such as
material used, originality, aesthetic richness, suitability to technique and material,
functionality. In the light of these evaluations, alternative graphic products were
designed to deal the cultural, geographical and historical characteristics of Eskişehir
that reflect the urban identity of Eskişehir.
It is thought that the research and the designs produced within the scope of
the research are important in terms of raising awareness about the cultural values of
the city during the branding process of Eskişehir, transferring the identity of the city
to future generations, establishing a connection between the past and present and
creating an economic value. The designs which were produced within the scope of
the research were prepared with digital collage technique. At the design stage, the
production process was limited to 15 works by including elements representing
Eskişehir and reflecting the identity of the city. The designs were also transformed
into various graphic design products such as postcards, bookmarks, posters,
calendars, cloth bags