Bu araştırmada, 2017 yılında Purnomo tarafından geliştirilen ve orijinal
adı “Teachers’ Mathematics-Related Beliefs” olan ölçeğin Türkçeye uyarlanması ve
uyarlanan ölçekle sınıf öğretmenlerinin cinsiyet, kurum türü, yaş, okutulan sınıf kademesi
ve görev yeri değişkenleri bakımından matematiğe yönelik inançlarının tespit edilmesi
amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmış tır. İlgili ölçeğin Türkçeye çevirisi yapılırken geri orijinaline çeviri tekniği uygulanmıştır.
Ölçeğin anlaşılırlık testinde 30, geçerlilik ve güvenirlik analizleri için gerçekleştirilen
testlerde 216 ve uyarlaması yapılan ölçeğin uygulanmasında 316 sınıf öğretmeni katılımcı
olarak yer almıştır. Araştırma verileri uyarlama işlemi için çevirisi yapılan ölçekle, uyar lama sonrasında ise ölçeğin Türkçe formuyla elde edilmiştir. Araştırma verileri SPSS ve
AMOS programları aracılığıyla analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın ilk bölümünde Türkçeye uyarlaması yapılan ölçeğin ge çerli ve güvenilir bir ölçek olduğu tespit edilmiştir. Uyarlama sonrası sınıf öğretmenlerine
uygulanan ölçek neticesinde sınıf öğretmenlerinin matematiksel inançlarının çağdaş dü zeyde olduğu saptanmıştır. Araştırmaya katılan sınıf öğretmenlerinin kurum türü, yaş ve
görev yeri değişkenleri açısından matematiksel inançlarının anlamlı düzeyde farklılaştığı,
cinsiyet ve okutulan sınıf kademesi bakımından ise matematiksel inançlarının anlamlı
düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Ayrıca sınıf öğretmenlerinin matematiğin doğasına ilişkin inançlarının, matematik öğretimi ve matematikte öğrenmeyi değerlendirmeye ilişkin inançlar üzerinde etkili olduğu saptanmıştır.
Sonuç ve Öneriler: Türkçeye uyarlanan “Sınıf Öğretmenlerinin Matematiğe İlişkin İnançları Ölçeği”nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir.
In this research, it was aimed to adapt the scale developed by Purnomo
in 2017 and whose original name is "Teachers’ Mathematics-Related Beliefs" to Turkish
and to determine the beliefs of the adapted scale primary teachers in terms of gender,
institution type, age, class level and place of duty variables.
Method: In this research, a scanning model from quantitative research methods
was used. While translating the relevant scale into Turkish, the translation technique was
applied to the original. In the scale comprehensible test, 30, 216 participated in the tests
for validity and reliability analyses, and 316 primary teachers participated in the imple mentation of the scale. The research data were obtained with the scale translated for the
adaptation process and then with the Turkish form of the scale after the adaptation.
Results: In the first part of the research, it was determined that the scale that was
translated into Turkish was a valid and reliable scale. As a result of the scale applied to
primary teachers after adaptation, it was determined that the mathematical beliefs of the
primary teachers were at the contemporary level. It was determined that the mathematical
beliefs of the primary teachers who participated in the study differed significantly in terms
of institution type, age and place of duty variables, and their mathematical beliefs did not
differ significantly in terms of gender and the level of the classroom being taught. In
addition, it was found that the beliefs of classroom teachers regarding the nature of math ematics had an impact on the beliefs related to mathematics teaching and evaluating learn ing in mathematics.
Conclusion and Suggestions: It has been determined that the “Primary Teachers'
Beliefs in Mathematics Scale", which is adapted to Turkish, is a valid and reliable meas urement tool