Bu çalışmanın amacı, dijital öykü çalışmalarının dil becerilerine
yansımalarını ortaya koymaktır.
Yöntem: Bu araştırmada, temel nitel araştırma yaklaşımından yararlanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu, 2005-2021 yılları arasında yapılmış, bulguları arasında
temel dil becerilerine katkısı bulunan dijital öykü çalışmaları ve yurt içinde sınıf eğitimi
alanında, dijital öykü konusunda lisansüstü tez yazmış 7 araştırmacı oluşturmaktadır.
Veriler, doküman incelemesi ve görüşmelerle elde edilmiştir. Verilerin çözümlemesinde,
betimsel analizden yararlanılmıştır.
Bulgular: Araştırmada yurt içinde ve yurt dışında yapılan dijital öykü ve ana
dilinin birlikte kullanıldığı çalışmalar toplanarak analiz edilmiş ve belirlenen
araştırmacılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Gerçekleştirilen
analizler sonucunda araştırma bulguları Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma Becerisi
olarak 4 ana temada etrafında toplanmıştır. Bu 4 temel temaya dayalı olarak Dinleme
Becerisi ana temasının altında; Motivasyon, Dinleme Stratejileri, Dinlediğini Anlama ve
Tutum olarak 4 alt tema belirlenmiştir. Konuşma Becerisi ana temasının altında; İletişim,
Konuşma Stratejileri ve Motivasyon olarak 3 alt tema belirlenmiştir. Okuma Becerisi ana
temasının altında; Akıcı Okuma, Motivasyon, Okuma Hataları ve Okuduğunu Anlama
olarak 4 alt tema belirlenmiştir. Yazma Becerisi ana temasının altında ise; Yazma
Kaygısı, Yazma Öz Yeterliği, Yaratıcılık, Tutum, Motivasyon, Yazma Niteliği ve Yazma
Stratejileri olarak 7 alt tema belirlenmiştir. Araştırmacılarla yapılan görüşmeler sonunda,
dijital öykü çalışması yapacak araştırmacılar için ön hazırlık çalışmasının yapılması
gerektiği, teknolojik okuryazarlığın ve teknolojik altyapının önemli olduğu belirlenmiştir.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmada, dijital öykü etkinliklerinin dinleme,
konuşma, okuma ve yazma temel dil becerilerini olumlu yönde geliştirdiği belirlenmiş,
viii
dijital öykü etkinliklerinin eğitim ve öğretimde kullanılmasının öğrencilere birden fazla
alanda olumlu katkı sağladığı tespit edilmiştir
The aim of this study is to reveal the reflections of digital story activities on
language skills.
Method: This study covers the years between 2005 – 2021, and uses a basic
qualitative research approach. Research participants determined with a criterion sampling
method and seven researchers participated in the study. The seven researchers wrote post graduate theses about the integration of digital story and native language integrated
studies in primary education. The data were obtained through document review and
interviews. Content analysis was used to analyze the data.
Findings: In the research, domestic and international studies about digital story
and native language were used. The studies were analyzed and semi-structured interviews
were conducted with the participants. At the end of the analysis, data findings were
separated into four groups of skills: listening, speaking, reading and writing. The sub themes for listening skills are motivation, listening strategies, listening comprehension,
and attitude. The sub-themes for speaking are communication, speaking strategies, and
motivation. The sub-themes for reading are fluent reading, motivation, reading mistakes,
and reading comprehension. The sub-themes for writing are writing anxiety, self sufficiency in writing, creativity, attitude, motivation, writing quality, and writing
strategies. At the end of the interviews with the researchers, it was determined that
preliminary work should occur on researching the importance of digital story, and that
technological literacy and technological infrastructure are important.
Conclusions and Suggestions: In this research, it was found that digital story
activities improved listening, speaking, reading, and writing basic language skills.
Research findings also show that the use of digital story activities in education and
training contributed positively to students in more than one area of language skill
development