Bu araştırmada, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerinin web tabanlı bir
sistem yardımıyla ölçülmesi amaçlanmıştır. Araştırma, Eskişehir il merkezindeki ilköğretim
okullarında 2011-2012 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören 5. sınıf öğrencileri üzerinden
gerçekleştirilmiştir. Katılımcılara “Türkçe Dersine İlişkin Tutum Ölçeği” ve web tabanlı
olarak hazırlanan “Web Tabanlı Dinleme Testi” uygulanmıştır. Araştırma sürecinde
ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin dinleme becerilerinin cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi,
kardeş sayısı, anne veya babanın kendilerine sesli olarak kitap okuma durumlarına, aile gelir
düzeyine, Türkçe dersi karne notuna, en çok sevilen ve dinlenen müzik türüne göre farklılaşıp
farklılaşmadığını belirlemek için t testi, ANOVA, Post-Hoc Tukey HSD Testi uygulanmıştır.
Dinleme becerileri ile Türkçe dersine ilişkin tutum düzeyi arasındaki ilişkinin
belirlenebilmesi için Pearson Çarpım Momentleri Korelasyon analizinden yararlanılmıştır.
Araştırma sonucunda, öğrencilerin dinleme becerilerinin cinsiyete, anne veya babanın
kendilerine sesli olarak kitap okuma durumuna ve kardeş sayısına göre farklılaşmadığı; anne
baba eğitim düzeyine, aile gelir düzeyine, en çok sevilen ve dinlenen müzik türüne göre
farklılaştığı bulunmuştur. Bununla birlikte öğrencilerin dinleme becerileri ile Türkçe dersi
karne notu arasındaki ilişkinin kuvvetli, Türkçe dersine ilişkin tutum düzeyi arasında bir
ilişkinin zayıf olduğu görülmüştür. Ayrıca ölçeklerin uygulandığı web tabanlı sistemin dil
öğrenme, öğretme, ölçme ve değerlendirme süreçlerinde kullanılabilirliği açısından olumlu
durumlarla karşılaşılmıştır. Kişiselleştirilmiş ve dış etkenlerin en aza indirgendiği bu sistemin
kullanımı esnasında öğrencilerin daha dikkatli ve güdülenmiş bir şekilde süreçte yer aldıkları
gözlenmiştir. Buna göre web tabanlı ortamların dil öğrenme, öğretme, ölçme ve
değerlendirme süreçlerinde kullanılabilir olduğu söylenebilir
The main purpose of this study is to measure listening comprehension skills of 5th
grade school students with the help of web based system. This study was conducted on 5th
grade students studying at the primary schools of Eskişehir. The scales used in the process of
the study are “Attitude Scale Related To Turkish Course” and “Web Based Listening Scale”.
In the process of the study, it was investigated that the level of differentiation listening skill
and sex, educational level of mother and father, number of siblings, status of the mother or
father reading aloud to them, family income level, Turkish Course grading note, the most
popular and listened music genre, and that relationship between listening skill and attitude
level related to Turkish Course. The statistical methods which are t testi, ANOVA, Post-Hoc
Tukey HSD test and Pearson product-moment correlation were used. According to the
results obtained that no significant difference was found with listening skills and sex, status
of the mother or father reading aloud to them and number of siblings. Besides significant
difference was found with listening skills and educational level of mother and father, family
income level and the most popular and listened music genre. Also it was found that there is
powerful relationship between listening skills and Turkish Course grading note and poor
relationship between listening skills and attitude level related to Turkish Course. In the
process of the research, it was observed the students used the web based system more
attentive and motivated. Nevertheless personalized measuring environment was provided by
the web based system. Finally it can be said that the web based systems can be used
positively for language learning, teaching, instruction, improving, measuring and assessing
process.