Koçak AK.Eskişehir ili İlköğretim Okullarında Çalışanların Astım
Hakkında Bilgi ve Tutumları. Eskişehir Osmangazi Üniveristesi Çocuk
İmmunoloji ve Allerji Bilim Dalı. Eskişehir 2013. Bu çalışmayı yapmaktaki
amacımız, Eskişehir il merkezinde bulunan okullardaki astım ile ilgili sağlık
hizmeti altyapısı, öğretmenlerin çocukluk çağı astımı hakkındaki
farkındalıkları, bilgi düzeyleri ve astıma yaklaşımları değerlendirilmiştir.
Eskişehir il merkezinde bulunan 25 adet ilk öğretim okullarda görevli 892
öğretmen (%66,4 kadın, %33.6 erkek) alınmıştır. Anket sonuçlarına göre
okulda astımla ilgili acil durumlarda öğretmenlerin % 34.2 si aile ile temasa
geçeceği saptandı. Ayrıca çocuğun astımından öğretmenlerin %23.3 ‘ü
öğretmenlerin sorumlu olduğunu düşünmektedir. Astım semptomları olarak
en sık nefes darlığı ( % 90.8) , öksürük ( %69.6 ) ve hışıltı ( %76.6 ) bildikleri
saptandı. Öğretmenler en sık astım tetikleyicileri olarak hava kirliği ( % 87.8 )
, evcil hayvanlar ( % 71.2 ) soğuk hava ( % 66.1) ve egzersiz ( %37.7 ) astım
tedavisinde oksijen (%71.4) ve inhale teadavisini(89.2) bildikleri belirlendi.
Astım - atopi ve Astım- genetik faktörlerin birlikteliği hakkında sırası ile %68
ve %82 düşünmelerine karşın %9 öğretmen astımın bir bulaşıcı hastalık
olduğunu %46.6 oranında da esas sorumlunun mikroorganizmalar olduğunu
düşünüyorlardı. Bizim bölgemizde öğretmenler astım semptomları ve tedavi
seçeneği hakkında farkındalıkları olmasına karşın sonuçlar okulda
Öğretmenlerin %19,4’ü sınıflarındaki astımlı çocuklardan bilgisi olmadığını
bildirdi. Çalışmamızın sonuçları Öğretmenlerin önemli bir kısmının, astım ve
tedavisi hakkında yeterli düzeyde bilgi sahibi olmadıkları ve okullardaki
astımla ilgili sağlık hizmeti koşullarının istenen seviyede olmadığı kanısına
varılmıştır.
Kocak AK, Evaluation of knowledge of teachers and School
Management about asthma in Eskişehir, Turkey. Eskisehir Osmangazi
University Faculty of Medicine, Department of Pediatrics,
Subspecifiality Thesis in Department of Pediatric İmmunology and
Allergy, Eskisehir,2013. The aim of the study was to evaluate the
characteristics of theachers and of the schools and their knowledge of
asthma in school based level in Eskisehir, Turkey We prepare a
quatanionere about the asthma knoledge for teachers of the schools 892
participians were agreed to participitate our study ( 66.4% female, 33.6 %
male) According to result of qustionare, school teachers are aware about the
previous asthma history of student from students or parents description.
23.2% of the techers taught that the health care of asthmatic child is
responsible by their parents and 34.2% taught the call for parents and
enmergency stiuation due to asthma in school. Teachers were the most
knowlegdegeable about asthma symtoms: Short of breathness (90.8%),
cough (69.6%), exercise (17.6%) and wheezing (76.6 %). Teachers were the
most knowlageable about some asthma triggers Air pollution (87.8%), pet
(71.2%), cold air ( 66.1 %) exercise ( 37.7%) and asthma manegement
(oxgine (71.4%) , inhaled thetapy (89.2%) Physical therapy ( %) . However 9
% participiants thoght that contagious infectious disorder, and 46.6% of
participiants thaught that microorganisms are the main responsible of asthma
inspite of 68-82% of them are aware about the astma –atopy and asthma- genetic factors assosociations. Teachers have a good level of knowledge
about asthma symptoms and triggers asthma attacks at school, but they are
not enough on what to do when face to with asthma attack and Understood
that the training needs of teachers.