Bu araştırmanın temel amacı; psikolojik danışmanların kariyer
uyumluluklarını, kariyer arzularını ve psikolojik danışmanlar için mesleki kimlik
deneyim alanlarında kullanılan becerileri ele alan bir yapısal eşitlik modeli önerip ve bu
modeli test etmektir.
Yöntem: Bu araştırma, nedensel desen olarak tasarlanmıştır. Araştırmaya 231
gönüllü psikolojik danışman katılmıştır. Araştırmada veriler, “kariyer uyumluluğu ölçeği,
kariyer arzusu ölçeği, iletişim becerileri ölçeği ve psikolojik danışmanlarının danışman
yeterliliklerine ilişkin algıları ölçeği” ile toplanmıştır. Veri analizinde ise yapısal eşitlik
modellemesi kullanılmıştır.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre kariyer arzusu, kariyer uyumluluğunu
istatiksel olarak pozitif ve anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Aynı zamanda psikolojik
danışmanlar için mesleki kimlik deneyim alanlarında kullanılan beceriler (iletişim
becerileri ve yeterliliğe ilişkin beceriler), kariyer arzusunu pozitif yönde ve anlamlı bir
şekilde yordadığı tespit edilmiştir. Son olarak kariyer uyumluluk ile psikolojik
danışmanlar için mesleki kimlik deneyim alanlarında kullanılan beceriler (iletişim
becerileri ve yeterliliğe ilişkin beceriler) arasındaki ilişkide, kariyer arzusunun tam aracı
etkisinin olduğu ortaya konmuştur.
Sonuç ve Öneriler: Bu araştırmanın sonucunda psikolojik danışmanlar için bir
kariyer uyumluluk modeline ulaşılmıştır. Psikolojik danışmanların kariyer
uyumluluklarını arttırmak için hazırlanacak deneysel programlarda bu araştırmada ele
alınan modelin boyutlarına yer verilebilir
The main aim of this research is; to propose and test a model of
structural equality that examines career adaptability of psychological counselors, career
calling and skills used in the fields of vocational identity experience for psychological
counselors.
Method: This research was designed as a causal pattern. 231 volunteer
psychological counselors participated in the study. The data were collected by “career
adaptability scale, career calling scale, communication skills scale and perceived self efficacy in counseling competencies scale”. Structural equation modeling was used for
data analysis.
Results: According to the research findings, career calling predicts career
adaptability in a statistically positive and meaningful way. At the same time, it was found
that the skills used in the fields of vocational identity experience (communication skills
and competence perception) for psychological counselors positively and significantly
predicted career calling. Finally, the relationship between career adaptability and skills
used in the fields of vocational identity experience for psychological counselors
(communication skills and competence perception) has been shown to have a full
mediating effect of career calling.
Conclusion and Suggestions: As a result of this research, a career adaptability
model for psychological counselors was reached. Experimental programs that will be
prepared to increase career adaptability of psychological counselors can include
dimensions of the model discussed in this research