Pick Klop oyununun Türkçe uyarlamasını yapmak, Pick Klop oyunu
ve Değişim Aşamaları Modeline göre düzenlenmiş eğitiminin adölesanların
nikotin bağımlılığı üzerine etkisini incelemektir.
Yöntem: Pick Klop oyununun Türkçeye uyarlanması yönüyle metodolojik,
Pick Klop oyunu ve Değişim Aşamaları Modeline göre düzenlenmiş eğitimin
nikotin bağımlılığı üzerine etkisinin belirlemesi yönüyle randomize deneysel
tasarımda yürütülmüştür. Çalışmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında
Odunpazarı Mustafa Kemal Atatürk Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde
öğrenim gören ve günde en az bir sigara içen öğrenciler oluşturmuştur (n=103).
Araştırmada oyun (n=26), oyun+eğitim (n=26), eğitim (n=25), kontrol (n=26)
grubu olmak üzere dört grup bulunmaktadır. Veri toplama araçları Fagerström
Nikotin Bağımlılık Ölçeği, Değişim Aşamaları Tanılama Formu, Davranış
Değiştirme Süreç Ölçeği, Öz Etkililik Ölçeği, Karar Alma Ölçeğidir.
Bulgular: Pick Klop oyununun Kapsam Geçerlilik İndeksi 0,99’dur. Eğitim
grubunda bulunan adölesanların Karar Alma Ölçeği ‘’Sosyalleşmeye Katkı’’ alt
boyutunda, hem oyun hem de kontrol grubuna ve Karar Alma Ölçeği “Olumsuz
Duygularla Baş Etmeye Katkı’’ alt boyutunda ise kontrol grubuna göre ön test
puan ortalaması daha yüksektir. Hem Eğitim grubunda hem de oyun+eğitim
grubunda bulunan adölesanların Karar Alma Ölçeği ‘’Olumsuz Duygularla Baş
Etmeye Katkı’’ ara izlem puan ortalamaları kontrol grubuna göre yüksektir.
Oyun grubunda bulunan adölesanların Davranış Değiştirme Süreç ile Öz
Etkililik Ölçeği ‘’Alışkanlığın Baskılanması’’ alt ölçeği son test puan ortalamaları
kontrol gruba göre daha yüksektir. Oyun grubunda bulunan adölesanların
Fagerström Nikotin Bağımlılık Ölçeği son test puan ortalamaları eğitim ve
kontrol grubundaki adölesanlardan düşüktür.Çoklu lineer regresyon analizine
göre de babanın çalışma durumu ile Öz Etkililik puanınındaki 0,108puan artışın
ve Davranış Değiştirme Süreç Ölçeğindeki 0,029 puan artışın, Fagerström
Nikotin Bağımlılık Ölçeğinde bir birimlikazalmayı sağlandığı belirlenmiştir.
Sonuç: Pick Klop oyununun Türk toplumunda dil geçerliliği sağlanmıştır.
Pick Klop oyunu ve Değişim Aşamaları Modeline göre düzenlenmiş
vi
eğitimlerinhem tek başınlarına hem de birlikte uygulanması adölesanların
nikotin bağımlılığınından uzaklaşmasında etkili bir yöntemdir. Pick Klop
oyununun nikotin bağımlılığı uzaklaşma/bırakma eğitimlerinde yeni bir yöntem
olarak kullanılması önerilmektedir
The aim of this study is to examine the effects of the game which is
developed according to the Pick Klop game and the Stages of Change on the
nicotine addiction of adolescents.
Method: The study was conducted as a randomized experimental design for
evaluation of the effects of the education developed according to the ''Pick Klop''
game and the stage of change on nicotine dependence of adolescent and as a
methodological study for adaptation of Pick Klop game in to Turkish. There are
four groups in the study including; the game(n=27), the
game+education(n=27),the education (n=27) and the control group (n=26).
Fagerström Nicotine Dependence Scale, Stages of Change Diagnosis Form,
Behavior Change Process Scale, Self-Efficacy Scale, Decision Balance Scale were
used to collect data.
Result: The content validity index of the Pick Klop game was 0.99. The
adolescent of education group pretest score average was higher than both game
and control group ''Contribution to Socialization’ subscale of the Decision Balance
Scale. The adolescent of education group pretest score average was higher than
control group ''Contribution to Coping with Negative Emotions’ subscale of
Decision Balance Scale. Adolescents in both the education group and the game +
education group mid-term average was higher than control group ''Contribution
to Coping with Negative Emotions'' subscale of Decision Balance Scale. The
adolescents of game group post-test average scores was higher than the control
group 'Suppression of Habit’ subscale of Self-Efficacy Scale and Behavior
Change Process Scale. The Fagerström Nicotine Dependence Scale post-test
average scores of the adolescents in the game group were lower than the
adolescents in the education and control groups. According to the multiple linear
regression analysis, 0,108 unit increase in the father's working status and in the
Self-Efficacy score,and 0,029 unit increase in the Behavioral Change Process
score resulted in one-unit decrease in the Fagerström Nicotine Dependence Scale.
Conclusion:The language validity of Pick Klop game has been provided
forTurkish society. Pick Klop game and educationorganized according to the
viii
stages of change, both separeteley and together is an effective method to reduce
nicotine addictionfor adolescents.Pick Klop game was recommended that it would
be used as a new method in health education provided for nicotine addiction